به لیمو

 اشکال مصرف:


۱-     دارویی: به صورت گیاه خشک - تازه، چای کیسه ای و شربتی به نام به لیمو خالص در مراکش
۲-     آرایشی: ادکلن - استحمام با این گیاه - رفع خستگی چشم. اکنون کرم آبرسان و رطوبت دهنده ای به نام  Verbena hydrolates در اسپانیا ساخته شده است که کرم آرایشی است.
۳-     نوشیدنی ها: نوشیدنی های مطبوع به عنوان هضم کننده غذا

 

خصوصیات گیاهشناسی:


درختچه ای است پایا، خزان کننده، با ارتفاع ۵/۰ تا ۲ متر. از مشخصه های این خانواده و این گیاه میتوان به ساقه های ۴ گوش، میوه سفت و پرچم های ۴ تایی که ۲ به ۲ بوده به عبارتی پرچم ها  دی دینام هستند. برگهای این گیاه ساده، فراهم و خشن بصورت مجتمع ۲ تا ۴ برگ میباشد. گلهای کوچک که از خارج سفید و از داخل آبی مایل به بنفش است، گل آذین در منابع خوشه ای، گرزن و  حتی سنبله ذکر شده است. این خانواده با خانواده ی روناس و نعناغ شباهتهایی دارد.
جنس Lippia  دارای ۲۲۰ گونه میباشد، البته در برخی منابع گونه های این جنس را ۱۰۰ گونه معرفی کرده اند.

منشا و خاستگاه:


این گیاه بومی آمریکای جنوبی: شیلی، پرو و آرژانتین میباشد و اولین بار توسط اسپانیایی ها در سال ۱۷۸۴ میلادی از آمریکای جنوبی به اروپا آورده شد. این گیاه به نام پزشک گیاه شناسی بنام lippi که در حبشه به قتل رسید، نامگذاری شده است و citriodora به معنای شبه لیمو به خاطر بویش که شبیه لیمو است، نام نهادند.

اکولوژی:
به لیمو گیاهی است مقاوم به سرما تا (۵-) درجه سانتیگراد که گاها تا (۱۶-) درجه سانتیگراد را در سمنان و کرج توانسته است تحمل کند. به آب و هوای ملایم و آفتابی و مصون از بادهای شدید نیاز دارد. در خاکهایی با بافت متناسب و عمیق و نیز در خاکهایی با زهکشی خوب، خشک و فقیر رشد میکند. اسیدیته مورد نیاز حدود ۷ است. زمان گلدهی از جولای تا آگوست یعنی از مرداد تا شهریور میباشد. در یخبندان پرطاقت است. در ایران آنرا میتوان در جنوب فارس، شمال هرمزگان، جنوب غربی استان مرکزی، شمال خراسان، جنوب مازندران، مرکز گلستان و شرق گلستان کشت دارد.

تکثیر:

جنسی:  این گیاه به علت عدم جوانه زنی بذور، با بذر تکثیر نمیشود.
غیر جنسی:  تکثیر غیر جنسی از طریق قلمه، خوابانیدن و پاجوش است.

قسمت مورد استفاده:

برگ – اسانس

 
ترکیبات یا مواد موثره: به لیمو دارای ۹/۰ تا ۵/۱ درصد اسانس که شامل سیترال، سینئول، لیمونن  ،ژرانیول میباشد. این گیاه دارای موسیلاژ، تانن و فلاونوئیدها بوده و عاری از الکالوئیدها است. اسانس به لیمو مراکش، از برگ گیاه با روش تقطیر با بخار بدست می آید.

ارزش دارویی:


از لحاظ ارزش دارویی، گیاه به لیمو نسبت به بادرنجبویه از سهم بیشتری از لحاظ کیفی برخوردار است. به علت رفع اختلالات حرکات دودی روده و معده، بعلاوه دارای خاصیت آرامبخشی و رفع افسردگی میباشد، خاصیت آرامبخشی و هاضمه به لیمو، به علت وجود لیمونن میباشد.

 

منبع:

http://medplant.ir


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 11 آذر 1393برچسب:به لیمو, | 18:51 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.