تعریق، مکانیسم طبیعی بدن جهت حفظ تعادل دما و آب و دفع سموم و مواد زاید می‌باشد و توسط غدد عرق که در تمام سطح بدن و با تراکم بیشتر در نواحی کف دست و پا و پیشانی و زیر بغل قرار دارند، انجام می‌گیرد. گرما، رطوبت، تنش‌های عصبی، عملکرد اعضای داخلی بدن همچون قلب، کلیه و دستگاه عصبی و مصرف بعضی داروها مثل داروهای قلبی و داروهای روان‌پزشکی و مصرف غذاهای تند و گرم، در تشدید تعریق موُثرند.

عرق کردن، در واقع پاک‌سازی بدن از راه پوست است که با خاصیت ضدعفونی کنندگی خود، سطح پوست بدن را نیز گندزدایی می‌کند؛ بنابر این، تا وقتی ترشح آن از حد طبیعی فراتر نرفته و بوی بد و آزار دهنده آن شخص را اذیت نکرده باشد، اقدام درمانی جهت رفع آن انجام نمی‌گیرد، اما وقتی ترشح غدد عرق از حد طبیعی خود فراتر رفت، چون مانع تنفس راحت پوست شده و با ماندن روی پوست بستر، فعالیت میکروب‌ها را فراهم نموده و باعث متصاعد شدن بوی بد از پوست بدن می‌شود، رفع آن دغدغه خاطر فرد شده، او را جهت درمان به تکاپو وادار می‌کند. در این حالت بهتر است ابتدا توصیه های ذیل رعایت گردد و در صورت عدم افاقه، نسخه های درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به کسانی که از بوی بد پاهای خود در عذابند، توصیه می‌شود پاهایشان را مرتباً با آب گرم و صابون بشویند و پس از شستن، کاملاً خشک نمایند.

 

بوی بد بدن

 استحمام درون وان حمام که یک فنجان آب گوجه فرنگی داخل آن ریخته شده، از دیگر روش‌های رفع بوی نامطبوع عرق بدن است.

قرار دادن پاها در محلولی مرکب از نصف فنجان نمک و یک لیتر آب، در کنترل تولید عرق موثر است. همچنین می‌توان مقداری چای را در یک لیتر آب دقایقی جوشاند و پاها را به مدت نیم ساعت داخل آن قرار داد و پس از خشک کردن پاها، از پودر بوگیر ضد عرق استفاده کرد تا به مرور بوی بدپاها رفع شود.

 استفاده از پودر گیاهان معطر داخل کفش و استعمال بوگیرهای حاوی پودر زغال جهت کاهش تعریق پاها و مهار بوی بد آن‌ها مۆثر است.

 تعادل در مصرف غذاهای تند و پر ادویه مثل پیاز، موسیر، فلفل، پیازچه، سیر و تره فرنگی، از راه‌های دفع بوی بد پا می‌باشد. بهتر است که غذاها بو و طعم تند نداشته باشند.

در مواردی که تنش‌های عصبی و ناراحتی‌های روحی، عامل تعریق زیاد بدن شده‌اند، توصیه به مصرف داروهای آرام‌بخش و پرهیز از اضطراب و استرس می‌شود.

 

گیاهان دارویی کنترل کننده تعریق بدن

در ادامه، گیاهان دارویی که در کنترل تعریق بدن و رفع بدبویی ناشی از عرق زیاد پوست و رشد باکتری‌ها روی آن مۆثر می‌باشند و علاوه بر خاصیت کاهش تعریق و اثر ضد عفونی کنندگی، دارای بوی خوش و مطبوع نیز بوده و نه تنها بدبویی بدن را رفع می‌کنند، بلکه به خوشبویی آن نیز کمک می‌نمایند معرفی می‌شوند.

استفاده خوراکی از برگ تازه نعناع یا عرق آن در رفع بدبویی دهان بسیار مۆثر است. همچنین استفاده از محلول دم‌کرده نعناع جهت شستشوی پوست بدن علاوه بر رفع بدبویی و کم کردن ترشح غدد عرق، باعث خوشبو شدن بدن نیز می‌شود.

 

۱- برگ مورد:

شستشوی پوست با آب دم‌کرده غلیظ برگ مورد به علت دارا بودن خاصیت قابض، تعریق زیاد پوست را کنترل نموده و اسانس معطر آن باعث خوشبویی بدن می‌شود.

۲- برگ شیرین بیان:

دم‌کرده غلیظ برگ تازه شیرین بیان (حدود ۵۰ گرم در یک لیتر آب جوش که به مدت ۱۵ دقیقه دم کشیده باشد) را جهت شستشوی موضع عرق روزی ۳-۲ بار استفاده نمایید تا از بوی بد عرق، رهایی یابید.

۳- برگ حنا:

پودر برگ حنا به تنهایی یا همراه با پودر برگ سدر یا جوش شیرین، با اثر خنک کنندگی پوست و کم کردن فعالیت غدد عرق، به رفع بدبویی پوست کمک می‌کند. می‌توان حنا را با جوشانده سماق یا سرکه خمیر کرده و به موضع عرق مالیده و نیم ساعت بعد با آب‌غوره یا سرکه رقیق شده، موضع را شستشو داد.

۴- مریم گلی:

از این گیاه می‌توان به صورت جوشانده و همراه با گل ختمی و زوفا، شربت خوراکی تهیه کرد و روزی ۲ مرتبه میل نمود تا در کاهش تعریق بدن اثر گذارد. همچنین پاشیدن پودر آن زیر بغل یا داخل کفش یا شستشوی موضع عرق با دم‌کرده غلیظ آن، در رفع بدبویی و خوشبو نمودن پوست مۆثر است.

۵- مازو:

تعفن فراوان این گیاه، آن را جزو قابض‌های قوی قرار داده که استفاده از پودر یا دم‌کرده غلیظش به کسانی که از زیادی ترشح غدد عرق پوست شاکی‌اند، توصیه می‌شود. همچنین می‌توان ۱۰۰ گرم میوه مازوی خشک را ساییده با ۵۰ گرم پودر مردار سنگ و ۱۰ گرم پودر زاج سفید مخلوط کرده و روزانه داخل کفش یا زیر بغل استعمال نمود و پس از نیم ساعت با دستمال پاک کرد.

۶- پوست و برگ گردو:

برگ گردو دارای خاصیت ضد میکروبی قوی می‌باشد، بنابر این شستشوی موضع با خیسانده یا دم‌کرده غلیظ برگ تازه گردو، در رفع بدبویی پوست مۆثر است. پوست سبز گردو نیز به علت قابض بودن، در کنترل ترشح عرق بسیار مفید است. می‌توان مخلوط پودر برگ گردو، پودر پوست گردو، مردار سنگ و حنا به نسبت مساوی تهیه نمود و روی موضع عرق پاشید.

۷- نعناع:

استفاده خوراکی از برگ تازه نعناع یا عرق آن در رفع بدبویی دهان بسیار مۆثر است. همچنین استفاده از محلول دم‌کرده نعناع جهت شستشوی پوست بدن علاوه بر رفع بدبویی و کم کردن ترشح غدد عرق، باعث خوشبو شدن بدن نیز می‌شود.

۸- برگ سیب:

استفاده از دم‌کرده برگ تازه درخت سیب به عنوان محلول شستشوی بدن، در کاهش بوی بد عرق نقش مۆثری دارد، خصوصاً اگر این دم‌کرده همراه کمی سرکه استفاده شود.

۹- گلسرخ:

گذاشتن گلبرگ‌های تازه گلسرخ روی موضع عرق یا شستشوی بدن با گلاب یا پاشیدن پودر گلسرخ زیر بغل و داخل کفش، از دیگر روش‌های سنتی درمان تعریق محسوب می‌شود.

۱۰- رزماری:

این گیاه که به اکلیل کوهی نیز شهرت دارد، در کاهش تعریق بدن اثر بسزایی دارد. می‌توان ترکیبی از ۵۰ گرم پودر برگ رزماری و ۲۰۰ گرم پودر بچه (تالک) تهیه نمود و روزی ۳-۲ بار به محل عرق پاشید.

علاوه بر گیاهان دارویی مذکور، استفاده از جوش شیرین، گل ارمنی، زاج سفید و مردار سنگ نیز که در واقع جزو مواد معدنی دارویی هستند، در درمان تعریق و بوی بد آن مۆثر است.

گل ارمنی یا همان خاک ارژیل، نوعی گل رس خالص ورز داده شده است که در التیام زخم و ضد عفونی کردن پوست و رفع بوی بدن مۆثر است. طرز استفاده از این ماده معدنی به این صورت است که می‌توان آن را به صورت خشک به تنهایی یا ترکیب با پودر نعناع و گلسرخ روی موضع عرق پاشید یا به صورت محلول با مقداری آب و سرکه به صورت گل شل درآورده و روزی نیم ساعت روی موضع عرق گذاشت.

پاشیدن پودر شیرین بیان به داخل کفش یا روی مواضع عرق، در کاهش ترشحات و رفع بوی بد آن مۆثر است. استفاده از مردار سنگ و زاج سفید نیز به تنهایی یا در ترکیب با مواد ضد عرق مذکور در بندهای قبلی نیز از دیگر راه‌های توصیه شده در طب سنتی جهت درمان تعریق و بدبویی بدن است


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 3 بهمن 1393برچسب:گیاهان دارویی کنترل کننده تعریق بدن, | 11:58 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 بوی بد دهان به تنهایی یک بیماری نیست بلکه علامت بیماری‌های مختلف است، در مبتلایان به سینوزیت مزمن، بسته شدن راه‌های تخلیه سینوس‌ها، موجب تورم و بوی بد دهان می‌شود.

آنتی هیستامین برای کاهش تورم موجب درمان ریشه‌ای سینوزیت نمی‌شود، علاوه بر تجویز داروهای ضد التهابی در مواقع بروز سینوزیت، شست‌وشوی پشت حلق از طریق آب و نمک طبیعی فعالیت میکروب‌ها را متوقف و به درمان بوی بد دهان کمک می‌کند.

طب سنتی بر درمان ریشه‌ای بیماری‌ها تاکید دارد، بوی بد دهان به دلیل عفونت و در شرایط رطوبت ایجاد می‌شود. بنابراین افرادی که دچار بوی بد دهان هستند، باید غذاهایی با مزاج گرم و خشک مصرف کنند تا زمینه رشد میکروب‌ها از بین برود.

از عوامل دیگر ایجاد بوی بد دهان می‌توان به عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، عفونت لثه‌ها، اختلالات متابولیک، خشکی دهان، مشکلات معده، دخانیات و عفونت حلق اشاره کرد.

درمان بیماری‌های دندان و حفظ سلامتی دهان برای از بین بردن بوی بد دهان ضروری است، مصرف صحیح تغذیه طبق مزاج فرد از مهم‌ترین عوامل درمانی است. همچنین مصرف دمنوش‌های بابونه، آویشن، نعنا و پونه به عنوان کاهش رطوبت بدن و گسترش میکروب‌ها عمل می‌کند.

جلوگیری از خشک شدن دهان، مسواک زدن مکرر بعد از هر وعده غذایی، مسواک زدن با نمک طبیعی از موارد مهم جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان است.

نفس بد بو یکی از مشکلاتی است که زندگی را برای برخی افراد دشوار می کند. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان راه هایی هستند که می توان این بوی بد را از بین برد اما همیشه کافی نیستند.

بوی بد دهان ممکن است مزمن باشد به طوری که ۶۵ درصد از آمریکایی ها از آن رنج می برند. خشکی مزمن دهان تولید بزاق را کم می کند و این امر می تواند موجب بد بو شدن دهان شود همچنین مشکلات مربوط به معده مانند برگشت اسید دهان و نفس را بد بو می کند.

سه راه طبیعی برای درمان این مشکل:

نعنا با خاصیت طبیعی ضد میکروبی، آنتی باکتریایی و ضد قارچی خود باکتری هایی را که موجب بوی بد دهان می شود از بین می برد. می توانید از آب نبات نعناع مستقیماً بر روی زبان استفاده کنید. استفاده از روغن نعناع در چای هم می تواند به از بین بردن باکتری های معده و تازه کردن تنفس کمک کند.

لیمو: یکی از مزایای نوشیدن آب لیمو از بین بردن بوی بد دهان است. لیموها مزه اسیدی دارند اما درون بدن تأثیر قلیایی به جا می گذارند. نوشیدن آب لیمو برای دوره زمانی متوالی می تواند به خنثی کردن اسید فراوان کمک کند و نفس بد بو را از بین ببرد.

کلروفیل که در سبزی های برگ دار یافت می شود آنتی اکسیدان قوی است که خاصیت پاک کنندگی بالایی دارند و می تواند به عنوان شوینده دهان به از بین بردن بوی بد دهان کمک کند.


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 3 بهمن 1393برچسب: بوی بد دهان , | 11:35 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 اگر با سرد شدن هوا به مرور با خشکی و زبری پوست‌ روبه‌رو شده‌اید کرم تهیه شده ازنشاسته و شیر را از دست ندهید. با یک بار تجربه این کرم خانگی می‌توانید کل پاییز و زمستان از شر زبری و خشکی پوست در امان باشید.

برای تهیه این کرم طبیعی که از آن با عنوان خمیر نشاسته نیز یاد می‌شود، لازم است نصف قاشق غذاخوری نشاسته پودر شده  را با یک فنجان شیر تازه پرچرب ترکیب کنید تا خمیری نرم و لطیف از آن به دست آید. سپس این خمیر را روی پوست صورت خود ماسک کرده و اجازه دهید به مدت 20 تا 30 دقیقه روی پوست‌تان بماند. پس از این مدت پوست را با آب نیمه ولرم بشویید و شاهد تاثیرات معجزه‌آسای این ماسک طبیعی باشید.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 24 دی 1393برچسب:با زبری‌های پوست خداحافظی کنید, | 19:28 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان در مکتب آیورودا و چین،  بخوردرمانی را بهترین شیوه برای آبرسانی و تقویت سلول‌های پوستی می‌شناسند. در این شیوه احتیاجی به اضافه کردن هیچ گیاه دارویی و ماده طبیعی وجود نداردبخار آب به تنهایی برای افزایش میزان رطوبت، درمان چروک‌های سطحی و  ایجاد لطافت پوست موثر است.

در این حالت تنها کافی است هفته‌ای دو تا 3  بار از بخار آب برای آبرسانی به سطح پوست و  پاکسازی آلودگی‌ها و سلول‌های مرده پوست اقدام کنید. تنها باید مراقب باشید که به هنگام استفاده از این روش فاصله مناسب را با ظرف بخور حفظ کنید تا بخار آب پوست صورت‌تان را نسوزاند.

آبرسانی و تغذیه مناسب سلول‌های پوست، به مرور زمان موجب افزایش مقاومت این سلول‌ها در مقابل پیری زودرس پوست می‌شود.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 24 دی 1393برچسب:هر روز بخور درمانی کنید, | 19:24 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

یکی از عوارض هوای سرد زمستان لب‌های پوست پوست شده و ترک خورده است. بسیاری از ما با رسیدن فصل سرما تجربه خشکی لب را داریم و برای درمان آن  سراغ انواع پمادهای ویتامین A و رژ‌های ویتامینه که در ترکیب آنها ویتامین E وجود دارد، می‌رویم. اما برای شما پیشنهاد متفاوتی داریم تا بتوانید بدون نیاز به هیچ محصول صنعتی و شیمیایی در خانه و با کمک ساده‌ترین محصولات رژ ویتامینه بی‌رنگ بسازید.

روش تهیه:   برای تهیه این رژ   به 2 قاشق روغن زیتون خالص، نصف قاشق عسل، نصف قاشق موم‌ رنده شده، نصف قاشق کره کاکائو و 2 قطره اسانس نعناع یا وانیل احتیاج دارید. این مواد را با هم مخلوط کنید و آن را روی حرارت کم قرار دهید تا به خوبی ذوب و در هم آمیخته شود.

موارد مصرف:  برای مصرف این رژ کافی است اجازه دهید کمی سرد شود سپس آن را در ظرفی کوچک بریزد و در یخچال بگذارید تا بسته شود.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 24 دی 1393برچسب:روش ساخت رژ ویتامینه, | 18:51 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 زمستان، سرما، روزهای کوتاه، شب‌های بلند. همه‌ی این‌ها باعث می‌شوند که بدن ما به نوعی آسیب‌پذیرتر باشد. در واقع در طول زمستان سیستم ایمنی بدن ما ضعیف‌تر و حساس‌تر می‌شود و خیلی‌ها از دل و دماغ می‌افتند. در این مطلب چند دمنوش ساده معرفی می‌کنیم که هم سرحالتان می‌آورند، هم سرماخوردگی و آنفلوانزا را از شما دور می‌کنند و هم اینکه به شما انرژی بیشتری می‌دهند. شما می توانید روزی یکی از این دمنوشها را تهیه کرده و هر روز هفته خود یک دمنوش بنوشید.

سرخارگل یا گیاه اکیناسه

این گیاه حاوی خواص متعددی است. ریشه آن همانند گل‌ها و ساقه‌اش در طب سنتی استفاده‌ی زیادی دارد. سرخارگل سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را در برابر عفونت‌های باکتریایی و ویروس‌ها مقاوم می‌کند. به عقیده‌ی متخصصان این گیاه ضدالتهاب، ضدعفونی‌کننده، ضد باکتری، آنتی‌بیوتیک، ضدویروس و حتی تسکین‌دهنده‌ی زخم‌هاست. خلاصه اینکه سرخارگل یکی از آن گیاهان ناب زمستانی است.

 آویشن
آویشن شهرت فراوانی در تقویت و ضدعفونی کردن بدن دارد. این گیاه سرشار از روغن‌های ضروری است که عطر و طعم بی‌نظیری به غذاها می‌دهد. دمنوش آویشن برای باز شدن بینی بسیار مناسب است. این گیاه بخش‌ها و اعضای درونی بدن را تمیز و ضدعفونی می‌کند. اگر به شدت سرماخورده‌اید و سرفه امانتان را بریده است هر روز سه تا پنج فنجان دمنوش آویشن میل کنید. کافی است آویشن تازه تهیه کنید و در آب جوش انداخته و به مدت چند دقیقه دم کنید.

بادرنجبویه
از زمان‌های قدیم بادرنجبویه جزو گیاهان شناخته شده است و یونانیان به آن نام ملیس داده‌اند. باید بدانید که ابن‌سینا این گیاه را بادرنجبویه نامیده است چون برگ آن اگر فشرده شود بوی بادرنگ (لیمو) می‌دهد برای همین امروزه به آن سیترونل هم می‌گویند. این گیاه درمانگر و معطر، برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. اگر دچار آنفلوانزا یا سرماخوردگی شده‌اید به سراغ این گیاه بروید. نقش این گیاه در درمان سرفه‌های شدید و تسکین مشکلات تنفسی موثر است. از این گذشته بادرنجبویه می‌تواند تب و مشکلات گوارشی را از بین ببرد. اگر استرس و فشارهای روحی‌تان زیاد است نیز می‌توانید به این گیاه اعتماد کنید. در این صورت شب‌ها قبل از خواب یک فنجان از این دمنوش میل کنید تا خواب راحتی داشته باشید.

اسطوخودوس
خیلی از مردم در فصل سرما دچار بی‌حوصلگی و افسردگی می‌شوند. می‌شود با پرتودرمانی، مصرف مولتی‌ویتامین‌ها یا سفر به مناطق گرم‌تر به حل این مشکل کمک کرد. مصرف دمنوش اسطوخودوس یکی از بهترین، ساده‌ترین و طبیعی‌ترین روش‌های رفع افسردگی فصلی است. این گیاه آرامش‌بخش و ضدعفونی‌کننده است که با استرس، اضطراب و حتی افسردگی هم مقابله می‌کند. اسطوخودوس برای تسکین درد نیز موثر است برای همین برای تسکین دردهای میگرنی نیز مفید است.

جینسنگ
ریشه‌ی جینسنگ حاوی میزان قابل‌توجهی ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این گیاه حافظه را تقویت کرده و با استرس و خستگی مقابله می‌کند. علاوه بر این‌ها ریشه‌ی این گیاه باعث تقویت ریه‌ها شده و با کاهش اضطراب مشکلات مجاری تنفسی را تسکین می‌دهد. دمنوش این گیاه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و شما را در برابر بیماری‌ها ایمن می‌کند.

مریم‌گلی
گل‌های مریم‌گلی سیاه برای درمان عفونت‌های تنفسی، احتناق سینوس‌ها و آنفلوانزا مفید است. اگر سرما خورده‌اید و زیاد سرفه می‌کنید توصیه می‌کنیم که روزانه دو تا سه فنجان از این دمنوش میل کنید. مریم گلی شما را از پیری زودرس هم دور می‌کند.

 اکالیپتوس
اکالیپتوس خواص زیادی روی سیستم تنفسی دارد و انواع پاستیل‌های آن برای تسکین گلو بسیار مفید است. دمنوش این گیاه خواص ضدعفونی‌کنندگی قوی دارد و با سرفه، سرماخوردگی یا برونشیت مقابله می کند. با این حال نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد چون می‌تواند باعث مسمومیت، حالت تهوع، استفراغ یا تحریک لوله‌ی گوارشی و مجاری صفراوی شود

 


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 9 دی 1393برچسب:هفت دمنوش زمستانه مفید برای هفت روز هفته شما, | 18:31 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 سلول‌ها و بافت‌های خشک را ترمیم کنید

اگر فرد اخمالویی هستید یا زیاد می‌خندید حتما خط اخم‌ یا لبخندتان روی پیشانی یا اطراف لب‌ها و چشم ظاهر شده است.  برخی از ما اخم می‌کنیم، برخی به هنگام شادی چشم‌ها را به هم می‌فشریم، برخی عضلات صورت را منقبض می‌کنیم و همه اینها تاثیر زیادی در بروز چین و چروک در پوست صورت دارد.

به اعتقاد درمانگران   سنتی یکی از بهترین شیوه‌های مبارزه با بروز چین و چروک‌های ناشی از شادی و غم در زندگی استفاده از حمام‌های گیاهی است. این حمام ها با تاثیر گذاشتن بر اعصاب بدن و ریلکس کردن آنها و همین طور با آبرسانی دقیق به سلول‌های پوست کمک می‌کنند تا از میزان آسیب وارد شده به سلول‌های پوستی به مرور کم شود.

از این رو درمانگران طب سنتی حمام کردن با عصاره یا اسانس گیاهان دارویی مانند عصاره گل رز، عصاره اسطوخودوس، عصاره بادام شیرین، عصاره گل پامچال و عصاره لیمو یا روغن آواکادو را یک بار در هفته و به مدت 30 دقیقه به مراجعان خود توصیه می‌کنند. این حمام موجب ترمیم بافت‌های خشک و سلول‌های آسیب‌دیده می‌شود.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 24 آذر 1393برچسب:گیاهان و پوست, | 13:37 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 اگر پوست بینی‌تان چرب است

 پیشنهاد می‌کنیم ماسک آلوی قرمز را روی پوست‌تان تجربه کنید. استفاده از این ماسک دوبار در هفته می‌تواند به کم شدن  چربی پوست‌تان کمک کند.

روش تهیه:  برای تهیه این ماسک به آلوی قرمز و روغن بادام شیرین و گلاب تازه احتیاج دارید. با کمک این مواد می‌توانید به جنگ چربی پوست‌ صورت و پیشانی بروید. ابتدا آلوها را له کنید، می‌توانید هسته آلو را از آن در آورید و آن را با پشت قاشق له کرده و سپس آن را با روغن بادام و گلاب مخلوط کنید.

موارد مصرف:  بعد از مخلوط کردن این مواد را به مدت 20 دقیقه روی پوست‌تان قرار دهید و بعد از گذشت مدت زمان ذکر شده آن را با آب نیمه ولرم بشویید.

داشتن پوستی سالم و با نشاط تنها در گرو استفاده از کرم‌ها، لوسیون‌ها و ماسک‌های  گرانقیمت، خارجی و رنگارنگ نیست.

در طبیعت گیاهان دارویی، دانه‌های روغنی و میوه‌های متنوعی وجود دارد که تاثیر خواص درمانی و شفابخش آنها در درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و عارضه‌های پوستی نه تنها بر درمانگران طب سنتی در سراسر جهان، بلکه برای متخصصان پوست و پزشکان طب مدرن نیز آشکار شده است. به گونه‌ای که امروز بسیاری از داروسازان در طب مدرن از گیاهان دارویی، دانه‌های روغنی و مواد معدنی برای تهیه انواع کرم‌ها، لوسیون‌ها و مواد بهداشتی و آرایشی استفاده می‌کنند.


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 24 آذر 1393برچسب:گیاهان و پوست, | 13:19 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 ماساژ صورت با ماسک اسفناج

ماساژ صورت با ماسک اسفناج تاثیر زیادی در فرم‌گیری عضلات و سلامت سلول‌های پوستی دارد. این ماسک از آن جهت که با برگ‌های تازه اسفناج و شیر تازه پرچرب تهیه می‌شود علاوه بر آبرسانی به سلول‌های پوست به افزایش نشاط و شادابی آن‌ها نیز کمک می‌کند. برای تهیه این ماسک کافی است ۳ عدد برگ اسفناج را در نصف لیوان شیر جوشیده و داغ بریزید و آن را به‌مدت ۳ تا ۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید. این کار موجب می‌شود برگ‌ها نرم و لطیف شوند سپس برگ‌ها را به وسیله صافی از شیر جدا کرده و پس از سرد شدن روی صورت خود خمیر کنید. اجازه دهید این برگ‌ها به‌مدت ۲۰ دقیقه روی صورتتان بماند. در این مدت می‌توانید خیلی آرام عضلات صورتتان را ماساژ دهید. پس از پایان این مدت با کمک شیری که از تهیه ماسک باقی مانده صورتتان را بشویید و اجازه دهید تا مدتی این شیر روی صورتتان باقی بماند. سپس صورتتان را با آب خنک بشویید.

 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 21 آذر 1393برچسب:گیاهان و پوست, | 11:55 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 با عصاره رازیانه جوان شوید

عصاره رازیانه اگر چه به‌صورت صنعتی در عطاری‌ها و داروخانه‌های گیاهی وجود دارد اما شما در منزل نیز می‌توانید آن را تهیه کنید. تنها کافی است گیاه خشک شده رازیانه را از عطاری‌ها خریداری کنید و ۳ قاشق غذاخوری از آن را با ۲ لیوان آب جوش، دم کنید. پس از آن‌که آب به جوش آمد و یک لیوان از آب این مخلوط باقی ماند حرارت را خاموش کرده و این مخلوط را از صافی بگذرانید. سپس اجازه دهید که عصاره به‌دست آمده از رازیانه خنک شود. پارچه‌ای نخی و سفید رنگ بردارید و آن را با عصاره خیس کرده و روی صورت خود بکشید. ۲۰دقیقه دراز بکشید و هر‌گاه لازم شد عصاره رازیانه را روی پارچه اسپری کنید. عصاره رازیانه کمک می‌کند پوستی جوان و با نشاط و بدون چروک داشته باشید.

 

لوسیون گل ختمی و درمان خشکی پوست

خشکی پوست نیز از جمله عواملی است که به بروز چین و چروک در سطح پوست منجر می‌شود. هر چقدر میزان رطوبت پوست کمتر و میزان خشکی آن بیشتر باشد، چین و چروک‌های ریز و عمیق تری در پوست نمایان می‌شود. برای پیشگیری از بروز این چین و چروک‌ها بهترین راه استفاده روزانه از لوسیون گل و برگ ختمی است. برای تهیه این لوسیون کافی است ۳۰ گرم از برگ و گل ختمی خشک شده را در ۲ لیوان آب بجوشانید و آن را صاف کنید. این جوشانده را پس از سرد شدن هر شب بعد از پاک کردن کرم‌ها و مواد آرایشی از صورتتان روی پوستتان بزنید. این لوسیون علاوه‌بر آبرسانی به سطح پوست مانع از بروز چین و چروک درصورت می‌شود. شما می‌توانید این لوسیون را تا صبح روی پوست صورت و گردن خود حفظ کنید.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 19 آذر 1393برچسب:گیاهان و پوست, | 18:57 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 خوشبختانه امروزه مردم در سراسر جهان به فواید و خواص گیاهان و مواد طبیعی در بهبود اختلالات و بیماری‌های پوستی پی‌برده‌اند و تلاش دارند که به مرور، مواد طبیعی را همچون گذشته جایگزین مواد شیمیایی و انواع کرم‌ها و لوسیون‌های شیمیایی کنند.

این انتخاب موجب شده تا امروزه بسیاری از کارخانه‌ها و تولیدکننده‌های محصولات بهداشتی و آرایشی در سراسر جهان از این موضوع استقبال کنند و بسیاری از محصولات خود را با منشا گیاهی و طبیعی به بازار فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی ارائه کنند. با تهیه این ماسک‌های گیاهی در منزل می‌توانید با خیال راحت از ساده‌ترین خوراکی‌هایی که در دسترس دارید برای پیشگیری از پیری زودرس و بروز چین و چروک صورت کمک بگیرید.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 19 آذر 1393برچسب:گیاهان و پوست, | 18:36 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 به لیمو

Lippiacitriodora  Aloysiacitriodora
    
Lemon ­verbena
 

 

 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 11 آذر 1393برچسب:به لیمو, | 18:51 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 زرشك   Barberry 

نام علمی    Berberis

خانواده Berberidaceae

زرشك درختچه اي است داراي ساقه اي خاردار كه ارتفاع آن تا 4 متر نيز ميرسد. چوب اين درخت قهو ه اي، قرمز و يا زردرنگ مي باشد. برگهاي آن بيضي شكل با دندانه هاي اره اي و گلهاي آن خوشه اي و زردرنگ است. شاخه هاي زرشك تيغ زيادي دارد. ميوه زرشك قرمز رنگ، گوشتي،  بيضوي شكل و داراي طعمي ترش است. قسمت مورد استفاده اين گياه ريشه، پوست ریشه و ساقه ، برگ، گل و ميوه آن است .

 

 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 7 آذر 1393برچسب:زرشک, | 9:41 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 آنغوزه ‌Ferula assa- foetida

گياهي است علفي و بزرگ كه داراي ريشه‌ راست، گوشتدار و نسبتا ضخيم و ساقه‌اي قوي، خشن، فيبري و با ظاهري مشخص از خانواده چتریان كه در پنج سال اول منحصراً داراي تعدادی برگ واقع بر روي سطح زمين مي‌گردد. به تدريج از بين برگ‌هاي آن (كه معمولاً ظاهري غبارآلود دارند)، ساقه‌اي راست،‌ تقريباً استوانه‌اي و گوشتدار خارج مي‌شود كه ارتفاع ي متجاوز از 2 تا 5/2 متر پيدا نموده، در انتها به مجموعه‌اي از گل‌هاي زردرنگ و مجتمع به صورت گل‌آذين چتر مركب ختم مي‌شود این گیاه منوکارپیک است یعنی در طول عمر خود یکبار به گل و بذر می نشیند به عبارتی در آخرین سال عمر خود گل و بذر داده و بعد از بین میرود.

خواص: آنغوزه قاعده آور، دافع كرم و ضد تشنج مي‌باشد. همچنين در موارد زير نيز از آن استفاده درماني به عمل مي‌آيد: بيماري‌هاي دستگاه تنفسي (با منشاء عصبي) - اسپاسم دستگاه هاضمه و حنجره - آسم - يبوست (به خصوص در افراد مسن) 

دی سولفیدهایی که در صمغ این گیاه است در بدن انسان باز شده و با پروتئین ها پیوند دی سولفیدی جدید ایجاد می کند که این مکانیسم سبب ایجاد تغییر در میزان فعالیت آنزیم ها و گیرنده ها می شود، وجود چنین اثری در گیاه آنغوزه می تواند دلیل طیف وسیع درمانی در این گیاه را توجیه کند.

محل رويش: در 65 كيلومتري جهرم – كرمان – خراسان - بلوچستان


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 7 آذر 1393برچسب:آنغوزه, | 9:13 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 یکی از انواع سردردها، سردرد میگرنی و کلاهخودی است در این حالت سردرد از نوع میگرن‌ که درد از شقیقه سر آغاز می شود بهتر است برای درمان آن مقداری عسل را با یک لیوان آب جوش مخلوط و کمی آب لیموترش در آن ریخته، یکبار صبح و یک بار شب قبل از خواب میل شود.

اگر سردرد ناشی از کم خونی باشد همان عسل را با آب جوش شربت کرده و بدون آب لیمو ترش مصرف شود.

نوع دیگر سردرد سینوزیتی است و افرادی که دچار سردرد ناشی از سینوزیت شده‌اند و درد آن برایشان مشکل‌ساز شده از سیستم تخلیه بخور و مخلوطی از روغن بنفشه یا بنفشه بادام هر شب قبل از خواب استفاده کنند.

نوشیدن رقیق چای باعث کاهش سردرد در مدتی که دچار درد شده‌اند، می شود و کم‌کم باید مقدار مصرف چای را کم کنند تا در زمانی که چای نمی‌نوشند دچار سردرد نشوند.

همچنین یکی دیگر از دلایل سردرد افت قندخون است که به همین دلیل افرادی که مستعد این حالت هستند در مصرف وعده های غذایی خود دقت کنند.


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 6 آذر 1393برچسب:سردردها, | 21:35 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 محققان اصفهانی نخستین بار موفق به تولید و کشت رقم جدید مرزه سازگار با تنش های خشکی و سرمازدگی شدند.

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از واحد مرکزی خبر، مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان گفت: باتحقیقات و آزمایش برروی 2 گونه مرزه خوزستانی و بختیاری وسهندی دراین مرکز پس از چهار سال کارشناسان موفق به تولید مرزه ای جدید سازگار با گرماو سرمای شدید شدند. دکتر شهابی بابیان اینکه طرح تولید رقم جدید مرزه در کرت های آزمایشی به مساحت 15 تا 20 مترمربع در ایستگاه تحقیقاتی یزد آباد در دستگرد اصفهان اجرا شد .وی افزود:این طرح با هزینه 100 میلیون ریال وبااستفاده از تکثیر بذر ارقام خوزستانی ،سهندی و بختیاری فراهم شده است اجرا شده است. آقای دوازه امامی مجری این طرح تحقیقاتی با تاکید بر اینکه گونه های خوزستانی و بختیاری مرزه دارویی هستند گفت:این نوع مرزه ها خاصیت آنتی اکسیدان، میکروب کش و دارویی دارند. عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان گفت : این گیاه سازگار باشرایط اقلیمی استان اصفهان به صورت دائم قابل کشت و محصولش برای توسعه فضای سبز هم کاربرد دارد.


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 6 آذر 1393برچسب:تولید و کشت رقم جدید مرزه سازگار با تنش های خشکی و سرما, | 21:22 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 نام علمي : Satureia hortensis 

نام عمومي : Savory 

نام انگليسي : Garden savory , Savory 

نام خانواده : Labiatae ( خانواده نعنا ) 

گياه شناسي : 

مرزه گياهي است علفي، يک ساله و داراي ساقه هاي منشعب به طول تا 30 سانتي متر، رنگ گياه سبز کدر مي باشد که با همين مشخصه با ديگر گونه ها متفاوت است. ساقه مرزه داراي گره هايي است که از همين گره ها ساقه هاي ديگر منشعب مي شوند و اين ساقه ها نيزبه نوبه ي خود داراي انشعاباتي جديد مي گردند، به همين دليل بوته گياه به صورت پرشاخه و پرپشت به نظر مي رسد.  برگهای آن نرم و متقابل و تقریبا بدون دمبرگ، باریک و نوک تیز، پوشیده از کرک و دارای تارهای غدهای فراوان اسانسدار است که مات و کدر به نظر مي رسند. برگ هاي مرزه همچنين داراي يک رگبرگ و غده هاي حاوي اسانس است. گل هاي آن نيز کوچک و به رنگ سفيد، سفيد مايل به گلي يا گلي رنگ است که در فصل تابستان ظاهر مي شوند. اين گل ها به صورت ضخيم و در طول ساقه قرار گرفته اند. مرزه به دو صورت خودرو و کشت شده وجود دارد. انتشار آن در اروپا به ويژه فرانسه، سيبري، جنوب و غرب آسيا و از جمله ايران است . محل رويش مرزه در ايران شامل شمال غرب، تبريز، خوي، ارسباران و قسمت هاي مختلفي از خراسان است . پرورش اين گياه به عنوان سبزي خوراکي بوده و استفاده خشک آن در ادويه جات در نقاط مختلف ايران رايج است 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 21 آبان 1393برچسب:مرزه, | 16:51 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 پرورش گیاه رزماری در بیشتر نواحی ایران معمول می باشد.  در دنیا پرورش دهندگان عمده گیاه رزماری، کشورهای شمال آفریقا خصوصاً مراکش و تونس و کشورهای جنوب اروپا خصوصاً اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، یوگسلاوی و آمریکا می باشند.

 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 16 آبان 1393برچسب:رزماری, | 10:13 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 بررسی‌ها حاکی از آن است “گل ساعت” گیاهی است که برای سلامت ذهن و جسم خواص بیشماری به همراه دارد.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 11 آبان 1393برچسب:گل ساعتی, | 12:16 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 انجمن جهانی گیاهان دارویی هر سال میلادی را با نام یک گیاه دارویی پرمصرف نام گذاری می کند که بر این اساس سال 2014 میلادی به عنوان سال درمنه و ترخون (آرتمیزیاها) نامگذاری شده است. ترخون یکی از پرمصرف ترین گیاهان ادویه ای اروپا و آمریکاست که سالانه صدها تن از این محصول نیز از کشور ما به مقصد کشورهای اروپایی مثل آلمان، ایتالیا و انگلستان صادرات می شود. افسنطین و انواع درمنه ها نیز از دیگر گیاهان دارویی موجود در جنس آرتمیزیا هستند.

گیاه دارویی منتخب سال از طرف انجمن جهانی گیاهان دارویی

                                                      

نام گیاه دارویی

سال میلادی

رازیانه  (Fennel)

1995

Monarda

1996

آویشن  (Thyme)

1997

نعناع  (Mint)

1998

اسطوخودوس  (Lavender)

1999

رزماری  (Rosemary)

2000

مریم گلی  (Sage)

2001

سرخارگل  (Echinacea)

2002

ریحان  (Basil)

2003

سیر  (Garlic)

2004

مرزنجوش  (Oregano & Marjoram)

2005

شمعدانی عطری (Scented Geranium)

2006

بادرنجبویه  (Lemon Balm)

2007

همیشه بهار  (Calendula)

2008

برگ بو  (Bay Laurel)

2009

شوید  (Dill)

2010

ترب کوهی (Horseradish)

2011

رز (گل محمدی)  (Rose)

2012

آقطی (Elderberry)

2013

درمنه و ترخون  (Artemisias)

2014

مرزه (Savory)

2015

 

منبع: 

www.iherb.com

 


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 10 آبان 1393برچسب:گیاه دارویی منتخب سال , | 12:26 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 گل گندم  ( ‘Centaurea cyanus’)


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 8 آبان 1393برچسب:گل گندم, | 11:9 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

زعفران

از گذشته های دور، زعفران به عنوان یک گیاه دارویی ارزشمند که فواید فراوانی در حوزه طب و پزشکی دارد، شناخته می شد. زعفران از مواد مختلفی تشکیل شده است که اصلی ترین آن کاروتنوئید ها هستند. بر همین اساس از سال ها پیش از زعفران به عنوان دارویی برای درمان بیماری های دستگاه اعصاب مرکزی مانند افسردگی، اضطراب و اختلالات حافظه، بیماری های قلبی ـ عروقی، بیماری های تنفسی و همچنین بیماری های گوارشی استفاده می شد. گرچه تحقیقات فراوانی درباره علت اصلی ایجاد و پیشرفت بیماری آلزایمر انجام شده، اما هنوز عامل اصلی تاثیرگذار در بروز و پیشرفت این بیماری شناخته نشده است. تحقیقات انجام شده نشان می دهد کورسین که ماده ای مشتق شده از زعفران است، می تواند در کاهش مرگ سلول های مغزی تاثیر گذار باشد. این ماده مانع از تجمع پلاک های پیری می شود. علاوه بر این، نقش زعفران به عنوان یک ماده ضدالتهابی و آنتی اکسیدان به اثبات رسیده است. بر اساس مطالعات انجام شده کاهش سطح سروتونین و فعالیت آن در مغز می تواند از عوامل تاثیر گذار در ابتلا به بیماری آلزایمر باشد و جالب این که اثر مثبت زعفران بر افزایش فعالیت سروتونین در مغز که در مطالعه روی داروهای جدید ضد آلزایمر مورد توجه است در مطالعات متعددی به اثبات رسیده است. همچنین مطالعات متعددی در زمینه اثرات مفید زعفران بر بهبود علائم بیماری آلزایمر در حیوانات آزمایشگاهی انجام شده است که بیشتر آنها در بهبود تست های رفتاری و جنبه های مختلف حافظه تمرکز داشته است. این مطالعات نقش موثر زعفران و موارد مشتق شده از این گیاه در بهبود حافظه را مورد تائید قرار می دهد. 

تولید اولین داروی گیاهی ضد آلزایمر در ایران

ستاد توسعه علوم و فناوری، گیاهان دارویی و طب سنتی با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فعال در این حوزه موفق به تولید اولین داروی گیاهی کاهش دهنده علایم بیماری آلزایمر با نام «سافروتین» شده است.

منبع:

 http://medplant.ir/


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 7 آبان 1393برچسب: تاثیر زعفران در پیشگیری و کاهش علائم بیماری آلزایمر, | 19:59 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 گیاهان دارویی با فعالیت ضد سرطان

چند گیاه توسط موسسه ملی سرطان به عنوان گیاهان دارنده خواص پیشگیری کننده از سرطان شناخته شده اند. این گیاهان شامل ریشه شیرین بیان، چای سبز، ترخون، اعضای خانواده سیر (سیر، پیاز و موسیر)، اعضای خانواده نعنا (ریحان، نعناها، آویشن، رزماری، مریم گلی و پونه کوهی)، اعضای خانواده زنجبیل (زنجبیل و زردچوبه) و اعضای خانواده چتریان (جعفری، گشنیز، رازیانه، زیره سیاه، کرفس، زیره سبز و شوید) هستند.

محققان فیتوکمیکال های محافظت کننده از سرطان را در این گیاهان شناسایی کرده اند. بعلاوه بسیاری از گیاهان دارویی شامل واریته ایی از فیتواسترولها، تری ترپنها، فلاونوئیدها، ساپونین ها و کاروتنوئیدها هستند که از مطالعه روی حبوبات، میوه و سبزیجات نشان داده شده است که فعا لیت حفاظتی از سرطان دارند. اینها مواد مفیدی هستند که به عنوان آنتی اکسیدانت و اسکونجرهای الکتروفیل عمل می کنند و سیستم ایمنی را تحریک می کنند. نیتروزاسیون و تشکیل ترکیب های افزایشی DNA را با مواد سرطان زا ممانعت می کنند. عملکردهای هورمونی و مسیر متابولیکی جدا شده با توسعه سرطان را ممانعت کرده و فاز i یا ii آنزیم های سم زدایی را القا می کنند.


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 4 آبان 1393برچسب:گیاهان دارویی با فعالیت ضد سرطان, | 7:47 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 شیرین بیان

گلیسیریزین یک ساپونین تری ترپنوئیدی با مزه شیرین، ماده اصلی شیرین بیان است. گلیسیریزین و آگلیکون آن، گلیسیریتینک اسید  (glycyrrhrttinic acid) گزارش شده است که فعالیت اینترفرون را القا کرده و فعالیت سلولهای کشنده طبیعی را تقویت می کنند. گزارش شده است که چالکونها در شیرین بیان دارای فعالیت ضد ویروسی در مقابل HIV هستند. گلیسیریزین همچنین دارای فعالیت ضد التهابی و ضد حساسیت است.

پنجه گربه

دو گونه از پنجه گربه Uncaria guianesis و U.tomentosa متعلق به خانواده Rubiaceae بیش از دو هزار سال پیش توسط سرخپوستان برای اهداف دارویی استفاده می شدند. هر دو گیاه در مناطق شمالی جنوب امریکا رشد می کنند و U.tomentosa در امریکای مرکزی نیز رشد می کند. امروزه این گیاهان به خاطر خواص ایمنی و خاصیت بالقوه شان در کمک به ایدز و سرطان خون توجه زیادی را به خود جلب کرده اند. محققان اروپایی پیشنهاد کرده اند که این گیاهان عملکرد سیستم ایمنی را افزایش می دهند زیرا آنها شامل انواع فلاونوئیدها، تری ترپنها یا آلکالوئیدها هستند که در ریشه و پوست ساقه یافت می شوند. گزارش شده است که عصاره پنجه گربه سلولهای T، ماکروفاژها و دیگر ترکیبات سیستم ایمنی را تحریک می کند. همچنین این عصاره ها خواص ضد التهابی و موتاژنی دارند.

سیر از طریق تحریک کردن سلولهای کشنده طبیعی اثر ایمنی خود را اعمال می کند.

 بعلاوه دو دیون آروماتیک جدا شده از علف چای گزارش شده است که فعالیت آنتی رتروویروسی قوی دارند. علف چای ممکن است برای درمان بیماران مبتلا به اچ آی وی مفید باشد، زیرا هایپریسین و پسودوهایپریسین در دوزهای درمانی فاقد سمیت هستند. علف چای و هایپریسین با موفقیت برای درمان افسردگی نیز استفاده شده اند. 

منبع:

Am J Clin Nutr. Health-promoting properties of common herbs.1999;70(suppl):491S–9S. Printed in USA. 1999 American Society for Clinical Nutrition


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 3 آبان 1393برچسب:گیاهان دارویی و کمک به سیستم ایمنی, | 14:56 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 کمک به سیستم ایمنی

برخی تولیدات گیاهی که عملکرد سیستم ایمنی را افزایش می دهند شامل سرخارگل، شیرین بیان، علف گربه (cat,s claw) و سیر هستند. گیاهان دارویی که غنی از فلاونوئیدها، ویتامین C یا کاروتنوئیدها هستند، عملکرد سیسیتم ایمنی را افزایش می دهند. گیاهان دارویی غنی از فلاونوئید دارای عملکرد ضد التهابی خفیفی نیز هستند.

سرخارگل

 

یک گیاه دارویی با تاریخچه مصرف طولانی است. در اوایل 1900 سرخارگل گیاه اصلی درمانهای ضد میکروبی بود. با توسعه داروهای سولفا (sulfa) استفاده از سرخارگل به سرعت کاهش یافت. اثرات مفید آن در درمان عفونت ها ناشی از توانایی آن برای عمل به عنوان یک عامل ضد التهابی است. این گیاه به عنوان یک ایمن کننده است می تواند لنفوسیت ها را گسترش، فاگوسیتوز را افزایش داده و موجب تولید اینترفرون شود. سرخارگل در تعدیل علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و درد گلو مفید است. به نظر می رسد این فعالیت ناشی از پلی ساکاریدهای خاص، فلاونوئیدها و ایزوبوتیلامیدها است.

ادامه دارد

منبع:

Am J Clin Nutr. Health-promoting properties of common herbs.1999;70(suppl):491S–9S. Printed in USA. 1999 American Society for Clinical Nutrition


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 30 مهر 1393برچسب:گیاهان دارویی و کمک به سیستم ایمنی, | 19:44 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 مطالعات حیوانی

گلوکز خون

 مطالعات حیوانی نشان داد که

برگ درخت گردو (Walnut leaf)، گشنیز (Coriander)، انار (Pomegranate)، سیر (Garlic)، مرزه خوزستانی (Satureja khuzestanica)، توت سفید (Morus alba)، شنبلیله (Trigonella foenumgraecum)، زیتونOlive (Oleaeuropaea) ، گزنه (Urticadioica)، فلفل قرمز (FrutescensCapsicum)، بومادران (Achilleasantolina)، صبر زرد (Aloe vera)، مریم گلی (Salvia officinalis,)،شوید (Anathumgraveolens)، کلپوره (Teucriumpolium)، توت سیاه (Morusnigra)، ، برگ گیاه نوروزک (Salvia lenifoliabenth) و کنگر فرنگی (Cynarascolymus) گلوکز خون حیوانات دیابتی را بهبود می ­دهند.

لیپیدهای سرم

بهبود در لیپیدهای سرم توسط برخی از گیاهان دارویی شامل

مرزه خوزستانی(Saturejakhuzestanica)، فلفل قرمز(FrutescensCapsicum)، سیر(Garlic)، صبر زرد(Aloe vera)، شوید(Anathumgraveolens)، گردوی ایرانی (Persian walnut)، ترخون (Tarragon) و کنگرفرنگی (Cynarascolymus)  نشان داده شد.

در ایران گیاهان مختلفی وجود دارد که به طور غیر رسمی توسط بیماران دیابتی مصرف می­شوند. داده­های حاضر نشان دادکه برخی از این گیاهان شامل کلپوره (Teucriumpolium)، اسفرزه (Psyllium)، خار مریم (Silybummarianum)، هندوانه ابوجهل (Citrulluscolocynthus) و انار (Pomegranate) واقعا در کاهش گلوکز خون بیماران دیابتی موثرترند. مطالعات حیوانی همچنین نشان داد که برخی گیاهان طبیعی حتی از داروهای شیمیایی که اخیرا در حیوانات دیابتی استفاده شد، تاثیر بیشتری دارند. توجه ویژه به این ترکیبات طبیعی به نظر برای عوامل درمانی جدید ضروری است. برخی از این گیاهان اثر قابل توجهی در کاهش قند خون در حیوانات نشان دادند اما در انسان نه. برای مثال سیر، توت سیاه، گندی تلخه یا عدس الملک و گیاه نوروزک

بیشتر پزشکان بیمارانشان را به استفاده از گیاهان دارویی توصیه می­کنند اما در برخی نمونه­ها بیماران دیابتی آنرا بدون اطلاع پزشک مصرف می­کنند. این نوع معالجات گیاهی نادرست ممکن است به میانکنش­های دارویی و ناپایداری سطح گلوکز خون منجر شود. بنابراین پزشکان باید دانش کافی درباره داروهای گیاهی موثر در گلوکز خون داشته باشند و مصرف هر یک از گیاهان دارویی باید تحت نظارت پزشکان باشد. برخی از این گیاهان خواص ضد افزایش لیپید خون را داشتند و این کاهش در چربی­های سرم از نظر آماری معنی دار بود.

آزادسازی القای انسولین مکانیسمی از عمل برای برخی از گیاهان دارویی است شاملanisodonta Phelomis ، کلپوره Teucrium polium، زیتون Olea europaea، سیر Garlic و گزنه Urticadioica

بعلاوه تراکم جزایر در بافت پانکراس، درصد سلولهای بتا و اندازه جزایر به طور معنی داری در موشهای تیمار شده با برگ درخت گردو و سیر افزایش داشت. پیشنهاد شده است که تولید رادیکالهای آزاد و استرس اکسیداتیو وقایع مرکزی برای بهبود عوارض دیابت هستند. بیشتر گیاهان دارویی تست شده (برای مثالanisodentaAchilleasantolina, Phelomis  و Ginger) اثرات آنتی اکسیدانی نشان دادند.

نتیجه:

در 12 مطالعه انسانی تیمار با گیاهان زیر سبب کاهش قابل توجهی در گلوکز خون شد این گیاهان شامل

 هندوانه ابوجهل (Citrulluscolocynthus) ،خارمریم (Silybummarianum)، اسفرزه (Psyllium)،کلپوره (Teucrium podium)،انار (Pomegranute) بودند.

سی و یک مطالعه حیوانی نشان دادند که گیاهان زیر به طور قابل توجهی در کاهش قند خون موثر هستند:

برگ درخت گردو (Walnut leaf)، گشنیز (Coriander)، انار (Pomegranate)، سیر (Garlic)، مرزه خوزستانی (Saturejakhuzestanica)، Phelomisanisodonta، توت سفید (Morus alba)، شنبلیله (Trigonellafoenumgraecum)، زیتون (Olive (Oleaeuropaea ، گزنه (Urticadioica)، فلفل قرمز (FrutescensCapsicum)، بومادران (Achilleasantolina)، صبر زرد (Aloe vera)، مریم گلی (Salvia officinalis,)، شوید (Anathumgraveolens)، کلپوره (Teucriumpolium)، ، توت سیاه (Morusnigra)، ، برگ گیاه نوروزک (Salvia lenifoliabenth) و کنگر فرنگی (Cynarascolymus) گلوکز خون حیوانات دیابتی را بهبود می ­دهند. 

منبع:

 

A systematic review of Iranian medicinal plants useful in diabetes mellitus. Shirin Hasani-Ranjbar & etall. Clinical research. Arch Med Sci3, September / 2008


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 27 مهر 1393برچسب: گیاهان دارویی ایرانی مفید در دیابت ملیتوس 2, | 8:11 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

  گیاهان دارویی ایرانی مفید در دیابت ملیتوس

برای زمان خیلی طولانی گیاهان نقش مهمی در درمان بسیاری از بیماری ها بویژه در کشور های شرقی ایفا می­کردند.استفاده از گیاهان برای درمان دیابت در بین مردم ایران نیز رایج شده بود. این ترکیبات طبیعی توسط فروشندگان گیاهان دارویی سنتی برای درمان دیابت در بخش های مختلف ایران استفاده می­شد.گزارشات کافی درمورد اثرات مثبت دارو های گیاهی در درمان دیابت وجود دارد.تولیدات گیاهی دردسترس توضیح واضحی ازمحتوا یا اطلاعات طبی مرتبط روی اتیکت­های بسته بندی ندارند و آنها تائید شده و مورد اطمینان نیستند.

به دلایل مختلف در سالهای اخیر محبوبیت دارو های گیاهی افزایش یافته است. ارزیابی هدایت شده در استرالیا و امریکا نشان داد به ترتیب تقریبا 48.5 و35 درصد از مخاطبین حداقل از یکی از اشکال درمان های شامل داروی گیاهی را استفاده می کردند.WHO  همچنین ارزیابی گیاهان موثر برای شرایطی مثل دیابت برای اینکه داروهای مدرن مطمئن و کمی وجود دارد را پیشنهاد کرده است که این به افزایش درخواست تولیدات گیاهی  با عملکرد ضد دیابتی و اثرات جانبی کمتر، منجر می­شود. در زمان حاضر برخی از تولیدات گیاهی توسط بیماران دیابتی در ایران استفاده  شده ­اند بویژه در بین بیمارانی که به طور نا موفق درمان شده بودند.

مطالعات انسانی انجام شده:

گلوکز خون

مطالعات انسانی کاهش قابل توجهی را در گلوکز خون بعد از تیمار با هندوانه ابوجهل (Citrullus colocynthus)، خارمریم (Silybum marianum)، اسفرزه (Psyllium)، کلپوره (Teucrium podium)، انار (Pomegranute) نشان داد. (Securigera securidaca) (1500میلی گرم در روز) دربهبود قند خون در بیماران دیابتی تیپ دو مفید نبود. (Salvia lerifolia) و توت سیاه (Morus nigra) اثر کاهش قند خون نداشتند اما بیماری عصبی و پرخوری طی مدت استفاده از عصاره ها بهتر شد.

لیپیدهای سرم

نتیجه دیگر در دیابتی­ ها کاهش در لیپیدهای سرم بود. در یک آزمایش بالینی قرص­های سیر (Garlic) به طور معنی داری سطوح کلسترول کل و LDL را در بیماران دیابتی با قند خون بالا کاهش دادند. بهبود در چربی توسط گیاهان دارویی دیگر شامل خار مریم (Silybum marianum)، اسفرزه (Psylium)، کلپوره (Teucrium polium) و انار (Pomegrantate) نشان داده شد. 

ادامه دارد

منبع:

A systematic review of Iranian medicinal plants useful in diabetes mellitus. Shirin Hasani-Ranjbar & etall. Clinical research. Arch Med Sci3, September / 2008


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 26 مهر 1393برچسب: گیاهان دارویی ایرانی مفید در دیابت ملیتوس 1, | 16:18 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

  

Boerhaavia diffusa

Nictaginaceae

یک گیاه خزنده کوچک دو ساله است که به طور گسترده در سرتاسر هند توزیع شده است. عصاره آبی برگ گیاه برای اثرات ضد دیابتی اش در موشهای صحرایی دیابتی مطالعه شده است. فعالیت ضد دیابتی عصاره کلروفرم برگهای گیاه روی درمان موشهای صحرایی دیابتی مدل، آشکار کرد که گیاه دارای فعالیت ضد دیابتی است. گیاه اساسا از طریق کاهش سطح گلوکز خون و افزایش حساسیت به انسولین عمل می کند.

Bridelia ndellensis

Euphorbiaceae

یک گیاه دارویی استفاده شده در کامرون بر علیه دیابت است. عصاره آبی و متانولی برگ گونه اللی B.ferruginea به عنوان یک عامل کاهنده قند در موشهای دیابتی ثابت شده است. مطالعه اثر کاهندگی گلوکز عصاره ­ی اتانولی و قسمتهای پوست ساقه­ ی B.ndellensis در موشهای صحرایی دیابتی نوع یک و دو انجام شد و کاهش معنی داری در سطح گلوکز خون مشاهده شد. عصاره از طریق تحریک سلولهای جزایر عمل می کند و به سلولهای بتای عملکردی برای عملش نیاز دارد.

 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 24 مهر 1393برچسب:گیاهان مفید در دیابت, | 10:37 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

  

Anacardium occidentale  درخت کاشو

Anacardiaceae     تیره سماق

گیاهی بومی برزیل است. به عنوان گیاه دارویی در کشور افریقا اساسا در کامرون برای درمان مرض قند استفاده می­شود. نقش محافظتی و کاهندگی  قند خون توسط این گیاه  گزارش شده است. برگهای این گیاه عملکرد القای دیابت و تغییرات بافتی در کلیه­ها را کاهش می­دهد. در مطالعه امراض بافتی نشان داده شده است که این گیاه به طور معنی داری تجمع موکوپلی ساکاریدها را در کلیه های حیوان دیابتی کاهش می­دهد.

Annona squamosal   سفر جل هندی

Annonaceae  تیره آنوناسه

معمولا سیب شیرین در انگلیس و sharifa در هند نامیده میشود. این گیاه در سراسر هند کشت می شود. جزء فعال دارویی در دانه­ ها، برگها و بخش­های هوایی گیاه وجود دارد. تحقیقات نشان داد که گیاه دارای فعالیت کاهنده قند خون و ضد دیابت است که از طریق افزایش سطح انسولین از جزایر پانکراس، افزایش مصرف گلوکز در ماهیچه­ و ممانعت خروج گلوکز از کبد عمل می­کند.

عصاره بدست آمده از این گیاه در حفظ سلامت سطوح قند و چربی خون مفید است.

Annona muricata  ساپادیل

Annonaceae  تیره آنوناسه

معمولا درخت سابادیل نامیده می ­شود. یک درخت کوچک همیشه سبز است که تا ارتفاع 5 الی 6 متر رشد می­کند. این گیاه بومی بیشتر مناطق نیمه گرمسیری در شمال و جنوب امریکاست.

عصاره برگهای A.muricata نقش مهمی در کاهش استرس اکسیداتیو روی سلولهای بتای پانکراس  موشهای صحرایی دیابتی ایفا می کند. 

ادامه دارد


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 24 مهر 1393برچسب:گیاهان مفید در دیابت, | 8:4 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 این حقیقتی است که دیابت نمی ­تواند درمان شود و تا به حال گزارش نشده است که کسی به طور کامل از این بیماری بهبود یافته باشد. شیوع سریع این بیماری یک تهدید جدی برای سلامتی انسانهاست. بنابراین طی سال های گذشته برخی داروهای بیواکتیو جدید از گیاهان تولید شده­ است که فعالیت ضد دیابتی نشان داده ­اند که درجه تاثیر گذاری آنها از عوامل خوراکی کاهنده قند خون که در درمان بالینی استفاده می­شود، بیشتر است. گیاهان دارویی مؤثر بر کاهش قند خون ممکن است پیشرفت عوارض دیابت را به تاخیر انداخته و ناهنجاری­های متابولیکی را اصلاح کنند. بنابراین در سالهای اخیر توجه زیادی به شناسایی گیاهان با خاصیت ضد دیابتی شده است که برای مصرف انسان استفاده شده است.

بیماری دیابت یک گروه از اختلالات متابولیکی با ظهور افزایش قند خون است. افزایش قند خون سبب صدمه به چشمها، کلیه ­ها، اعصاب، قلب و رگهای خونی می ­شود. این بیماری ممکن است به علت نقص موروثی یا اکتسابی در تولید انسولین توسط پانکراس یا توسط اثر نکردن انسولین تولید شده، باشد. پیش بینی شده است که یکی از عوامل مرگ در 25 سال آینده بیماری دیابت می ­باشد. مدیریت دیابت یک مسئله جهانی است و درمان موفقی تاکنون برای آن کشف نشده است. داروهای سنتزی زیادی برای ابن بیماری وجود دارد اما به علت اثرات جانبی و نامطلوب آنها استفاده از درمان ­های گیاهی و داروهای طبیعی یک نیاز است. اثرات ضد افزایش قند خون گیاهان به توانایی آنها برای ترمیم عملکرد بافتهای پانکراس نسبت داده شده است که توسط افزایش در انسولین خروجی یا ممانعت جذب روده­ ایی گلوکز و یا تسهیل متابولیت­ها در فرآیندهای وابسته به انسولین انجام می ­شود. بیش از 400 گونه گیاهی دارای عملکرد کاهش قند خون هستند. بیشتر گیاهان شامل گلیکوزیدها، آلکالوئیدها، ترپنوئیدها، فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و غیره هستند که علت اثر ضد دیابتی آنهاست. 

در ادامه برخی از گیاهانی که دارای خواص ضد دیابت هستند معرفی خواهند شد.

منبع: 

NEELESH MALVIYA et al. ANTIDIABETIC POTENTIAL OF MEDICINAL PLANTS. Acta Poloniae Pharmaceutica ñ Drug Research, Vol. 67 No. 2 pp. 113ñ118, 2010


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 23 مهر 1393برچسب:دیابت و گیاهان, | 11:12 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 دارچین قند و چربی افراد با دیابت نوع 2 را بهبود می­دهد

وقوع بیماریهای قلبی و عروقی دو تا چهار برابر در افراد با دیابت نوع 2 افزایش می­یابد. اگرچه علت دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی چند عاملی است. رژیم غذایی قطعا نقش مهمی را در بروز شدت این بیماریها ایفا می­کند. ترکیبات رژیم غذایی در ممانعت و درمان این بیماریها تعریف روشنی نداشته است، اما فرض شده است که ادویه­جات ممکن است نقش داشته باشند. ادویه­جات مثل دارچین، میخک، برگهای بو و زردچوبه فعالیت افزایندگی انسولین را در شرایط آزمایشگاه ایفا کردند.

تولیدات گیاهی می­توانند متابولیسم گلوکز را بهبود دهند و به طور کلی وضعیت افراد مبتلا به دیابت تنها توسط اثرات کاهش قند خون نیست بلکه توسط بهبود متابولیسم چربی، وضعیت آنتی اکسیدانی و عملکرد مویرگی است.

تعدادی از گیاهان دارویی/ آشپزی گزارش شده است که اثرات کاهنده قند خون در بیماران دیابتی دارند. مثالهایی از اینها شامل هندوانه ابوجهل Bitter melon  ، جنسینگ، پیاز، سیر، بذر کتان و مواد مغذی خاص شامل اسید لیپولئیک، بیوتین، کارنیتین، وانادیوم، کرومیوم، منیزیم، روی و ویتامین­های K,E,B است که برخی از آنها قبلا شرح داده شد.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 21 مهر 1393برچسب:دارچین قند و چربی افراد با دیابت نوع 2 را بهبود می­دهد, | 7:52 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

گیاهان دارویی برای مشکلات قلب و عروق

رژیم غذایی گیاهی که غنی از میوه، سبزیجات، حبوبات و چربی­های اشباع کم باشد به همراه ورزش­های ایروبیک منظم، یک نسخه معمولی برای هر کسی است که با خطر افزایش بیماریهای قلبی عروقی مواجه است. بعلاوه چند گیاه قابل دسترس برای کمک به افراد با مشکلات چربی خون بالا، زمینه غیر طبیعی لخته شدن خون، اختلال در جریان خون یا هر یک از مشکلات قلبی عروقی وجود دارد.

تحقیقات نشان داده است برخی از بیماران با کلسترول خون بالا از پسیلیوم (plantago psyllium) که منبع غنی از فیبرهای محلول (10 تا 20 درصد موسیلاژ) است، بهره می­بردند. وقتی 5 گرم پسیلیوم دوبار در روز به مدت چهار ماه به افراد با غلظت کلسترول خون بالا (بیشتر از 7/5 میلی مول در لیتر) (220 میلی گرم در لیتر) داده شد غلظت کلسترول کل و LDL کلسترول آنها به طور متوسط کاهش یافت به ترتیب از 0.39 – 0.26 و 0.34 – 0.28 (15 – 10 و 13 – 11 میلی گرم بر دسی لیتر به ترتیب)


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 19 مهر 1393برچسب:گیاهان دارویی برای مشکلات قلب و عروق, | 9:22 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

گیاهان برای قرنها به عنوان غذا و اهداف دارویی استفاده می ­شده­ اند. در گیاهان مختلف تنوع وسیعی از مواد گیاهی فعال شامل فلاونوئیدها، ساپونین­ها، استرولهای گیاهی، کورکومینها و فتالیدها شناسایی شده است. بسیاری از این گیاهان شامل ترکیبات آنتی اکسیدانت هستند که حفاظت قابل توجهی را در برابر بیماریهای مزمن ایجاد می­کنند. این ترکیبات ممکن است LDL کلسترول را از اکسیداسیون حفاظت کنند، آنزیم­های سیکلواکسیژناز و لیپواکسیژناز را ممانعت کنند، پراکسیداسیون لیپید را ممانعت می­کنند یا فعالیت ضد ویروسی یا ضد توموری داشته باشند. معمولا روغنهای ضروری فرار گیاهان استفاده شده در آشپزی، گونه­ها و چای های گیاهی که استفاده می­شود سنتز موالونات را ممانعت میکند و به موجب آن سنتز کلسترول و رشد تومور را متوقف می کند.

طبق یک ارزیابی منتشر شده حداقل یکی از هر سه امریکایی هر ساله از درمان های گیاهی استفاده می کند. افراد راه حل­های بدون عوارض جانبی را برای مشکلاتی از قبیل آرتریت، آلرژی، بی­خوابی، سردرد، اضطراب و افسردگی جستحو می کنند. امروزه ما در درمان بسیاری بسیاری از بیماریها از داروهای گیاهی استفاده می کنیم. گیاهان نقش قابل توجهی در حفظ سلامت انسان و بهبود کیفیت زندگی انسانی برای هزاران سال ایفا می کردند و برای انسانها به دلیل ترکیبات با ارزششان سودمند بوده­اند. این گیاهان در چاشنی­ها، نوشیدنی­ها، وسایل آرایشی، رنگها و داروها استفاده می­شوند. سازمان سلامت جهانی ارزیابی کرده است که حدود 80 درصد از ساکنان زمین به داروهای سنتی برای مراقبت از سلامتی اولیه­شان تکیه دارند و بیشتر این معالجات از عصاره­های گیاهی یا ترکیبات فعال گیاهی استفاده می­شود. بنابراین بسیاری از داروهای غربی منشایی از یک عصاره گیاهی داشتند.

رزپین (Reserpine) که به طور گسترده برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود در اصل از گیاه (Rauwolfia serpentina) استخراج می شود درحالی که دیژیتالس که به عنوان یک محرک قلب استفاده می شود از گیاه گل انگشتانه مشتق میشود  (Digitalis purpurea).

گیاه افدرای چینی که شامل ماده ی فعال افدرین است، برای درمان اسم مورد استفاده قرار می گرفت. سالیسیک اسید پیش ساز اسپرین ازپوست درخت بید (بید سفید) بدست می اید که به تسکین تب کمک می کند. گیاهان بیش از حد مسهل شامل اسفرزه، سنا و یا Cascara sagrada هستند.

اثر ملین دو گیاه اخیرناشی از حضور انتراکوئینونها (Anthraquinone) است که باعث تحریک حرکت دودی می­شوند در حالیکه موسیلاژها در اسفرزه (Psillyum) یک اثر حجمی ایجاد می­کند.

پاکلیتاکسل (paclitaxel) عامل جدید شیمی درمانی توسط  برنامه غربالگری موسسه ملی سرطان کشف شده است، از پوست درخت سرخدار (Taxus brevifolia) و برخی  از گونه­های دیگر سرخدار بدست آمده است.

بیماران مبتلا به سرطان پستان، سرطان ریه پیشرفته، سرطان سر و گردن، تومور سیاه رنگ پوست (Melanoma)، سرطان تخمدان و لنفوم به طور مثبت به تاکسول پاسخ داده­اند.

سرخپوستان امریکایی از چندین گیاه بومی برای مواد غذایی و برای اهداف دارویی استفاده می کنند. بادرنجبویه، توت مار (Cohosh black)، آقطی، جنسینگ، زراوند و بومادران  تنها تعداد کمی از گیاهان مورد استفاده توسط سرخپوستان امریکایی برای درمان هستند.

امروزه محصولات گیاهی خود تجویز شده به طور گسترده­ایی برای یک بیماری معمولی و شرایط معمولی از قبیل اضطراب، ورم مفاصل، سرماخوردگی، سرفه، یبوست، تب، سردرد، عفونتها، بی­خوابی، اختلالات روده­ایی، سندرم قبل از قاعدگی، استرس، زخم و ضعف استفاده می­شوند.

برخی از گیاهان محبوبتری که امروزه بیشتر استفاده می­شوند شامل اکیناسه ، سیر، جینسنگ، ژینکو، نخل بادبزنی، صبر زرد ، گل مینا هستند.

در حالیکه برخی از محصولات گیاهی که استفاده می­کنید ممکن است سالم باشند و ترکیبات فعال دارای اثرات سودمند باشند برخی دیگر ممکن است ناسالم باشند.

اداره غذا و دارو چندین گیاه را حتی در مقادیر کم به عنوان گیاه ناسالم طبقه­بندی کرده است، از اینرو آنها نباید در هر نوع غذا یا آشامیدنی مورد استفاده قرار بگیرد.

برخی گیاهان در مقادیر متوسط سالم هستند اما ممکن است در دوزهای بالاتر سمی باشند. برای مثال در حالیکه ریشه شیرین بیان برای زخم معده و اثنی عشر استفاده می­شود  مرگ در اثر مصرف بیش از اندازه آن گزارش شده است. مصرف زیاد شیرین بیان سبب یک سری عوارض جانبی مثل hypokalemia (سطح پایین پتاسیم در خون)، فشارخون بالا و نارسایی قلبی می­شود.

از دیگر گیاهان کشنده شناخته شده دیگر سیزاب می­باشد، گیاهی که در برخی برنامه­های کاهش وزن استفاده می­شود، گزارش شده است که سبب هپاتیت­های کشنده می­شود.

گیاهان چینی caowu و chuanwu برای درمان روماتیسم، آرتریت، کبودی و شکستگی استفاده می­شود. آنها ممکن است شامل آلکالوئیدهای سمی شامل آکونیتین باشند که سبب اختلالات عصبی، قلبی عروقی و معدی روده ­ایی شوند. استفاده از این گیاهان حتی می­تواند منجر به مرگ شود.

منبع:

 

 

Am J Clin Nutr. Health-promoting properties of common herbs.1999;70(suppl):491S–9S. Printed in USA. 1999 American Society for Clinical Nutrition

 


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 18 مهر 1393برچسب:گیاهان وسلامتی, | 8:9 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

گز روغن Moringa

اثر تانن­ها، ترپنوئیدها، ساپونین­ها و آلکالوئیدها

برگهای این گیاه غنی از تانن­هست که برای درمان عفونتهای ادراری، اسهال و اسهال خونی استفاده می­شود. برگها و غلافهای چوبی گیاه برای درمان دیابت، کاهش قند خون و فشار خون بالا استفاده می­شود.

وجود ترپنوئیدها و ساپونین­ها توضیح می­دهد که چرا این گیاه برای درمان دیابت استفاده می­شود زیرا استفاده دارویی هر دو ترکیب فوق برای درمان دیابت، قند خون بالا و اختلالات مرتبط با دیابت است.

حضور آلکالوئیدها در این گیاه به همراه ساپونین­ها دلیل استفاده از این گیاه برای درمان فشار خون بالا است زیرا ساپونین­ها جذب روده­ایی بیش از حد کلسترول را ممانعت کرده و بنابراین خطر بیماریهای قلبی عروقی مثل فشار خون بالا را کاهش می­دهند.

روغن دانه­ها به طور خارجی برای بیماریهای پوستی بکار می­رود و این ناشی از حضور ترپنوئیدهاست زیرا ترپنوئیدها تقویت پوست، افزایش غلظت آنتی اکسیدانها در زخم­ها و بازیابی بافتهای ملتهب را از طریق افزایش جریان خون سبب می­شوند.  


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 16 مهر 1393برچسب:گز روغن و خواص آن, | 21:9 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

  Imperata cylindrical زلف شیطان   

اثر تانن­ها، ساپونین­ها و آلکالوئیدها

این گیاه در طب سنتی در درمان اسهال خونی و عفونت ادراری بکار می­رود، که ناشی از حضور تانن­هاست. در واقع داروهای حاوی تانن برای درمان عفونتهای ادراری و اختلالات روده­ایی مثل اسهال و اسهال خونی استفاده می­شود.

حضور آلکالوئیدها و ساپونین­ها در برگهای این گیاه دلیل استفاده از این گیاه در برای درمان فشار خون بالا است. یکی از استفاده­های قبیله­ایی I.cylindrica به عنوان ضد فشار خون بالا است.

علاوه بر این این گیاه خواص ضد التهابی نشان می­دهد که ناشی از حضور ساپونین­ها و فلاونوئیدهاست.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 16 مهر 1393برچسب:زلف شیطان و خواص دارویی, | 7:33 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 ختمی چینی Hibiscus rosa-sinensis

download (77).jpg

اثر فلاونوئیدها، ساپونین­ها، تانن­ها و ترپنوئیدها

گلها و برگهای گیاه شامل مقادیر قابل توجهی فلاونوئید است که با فعالیت­های آنتی اکسیدانی، تب بر، از بین برنده درد و مهار کننده اسپاسم مرتبط هستند. عصاره برگها در درمان تب استفاده می­شود و گل خواص تسکین دهنده دارد که برای گرفتگی­های مربوط به قاعدگی و استراحت اسپاسم و گرفتگی کلی استفاده می­شود. حضور فلاونوئیدها در برگهای گیاه دلیل استفاده از این گیاه برای درمان التهاب است.

این گیاه همچنین فشار خون و سطح کلسترول خون را کاهش می­دهد که این به دلیل حضور ساپونین­ها در این گیاه است. ساپونین­ها به کلسترول برای تشکیل کمپلکسهای نامحلول متصل شده و از طریق صفرا دفع می­شوند که این جذب کلسترول را ممانعت می­کند و به کاهش کلسترول سرم منتج می­شود. ساپونین­ها برای درمان کلسترول بالای خون مفید هستند که ممکن است از طریق مداخله در جذب روده­ایی کلسترول عمل کنند.

این گیاه همچنین به درمان زخم نیز کمک می­کند و این به دلیل حضور تانن­ها و ترپنوئیدهاست که نقش مهمی در ترویج بهبود زخم ایفا می­کنند. حضور ترپنوئیدها دلیل استفاده از این گیاه برای تسکین بافتهای تحریک شده و غشاهای مخاطی دستگاههای تنفسی است که سرفه و دیگر بیماریهای تنفسی را برطرف می­کند.

images (41).jpg

منبع:

Studies on phytochemical constituents of six Malaysian medicinal plants. Krishnaiah D.*, Devi T., Bono A. and Sarbatly R. Journal of Medicinal Plants Research Vol. 3(2), pp. 067-072, February, 2009

 

 

 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 13 مهر 1393برچسب:ختمی چینی, | 8:18 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 آمله Emblica officinalis

download (74).jpg

اثر فلاونوئیدها، تانن­ها، فنول، ترپنوئیدها و ساپونین­ها

برگهای گیاه بسیار غنی از تانن­ها و فلاونوئیدها هستند. به دلیل حضور فلاونوئیدها دم کرده برگ این گیاه با دانه ­های شنبلیله برای درمان اسهال مزمن استفاده می­شود.

میوه E.officinalis تانن­ هایی دارد که به عنوان جزء اصلی و خیلی گس آن در طبیعت هستند و پتانسیل بالایی در درمان اختلالات روده­ایی مثل اسهال و اسهال خونی دارند. به علت حضور فلاونوئیدها در برگها و میوه ­های این گیاه می ­توان آنرا به عنوان آنتی اکسیدان استفاده کرد.

آزمایشات انجام شده در موسسه ایمنی شناسی Niwa در ژاپن نشان داد که E.officinalis یک جاذب قوی رادیکالهای آزاد می­باشد.

این گیاه همچنین یک تقویت کننده قوای جنسی است و همچنین به عنوان یکی از قویترین جوان کننده های قوی در طب آیورودیک مطرح شده است.  

این گیاه ماده اولیه مورد استفاده در یکی از فرمولهای گیاهی مشهور آیوروداست که chayavanprasha نامیده می­ شود و مقوی جنسی است، ممکن است به خاطر حضور ترکیبات فنولی باشد که به عنوان یک عامل تحریک کننده عمل می­کنند.

این گیاه همچنین برای سم زدایی خون از مواد شیمیایی و مضر استفاده می­ شود و حضور فنولها دلیل استفاده از این گیاه برای این منظور است زیرا فنولها به عنوان یک عامل سم زدایی عمل می­ کنند.

عصاره دانه ­ها و برگهای این گیاه در درمان دیابت استفاده می ­شود و این به دلیل حضور ترپنوئیدها در این گیاه است. در طب سنتی این گیاه به عنوان ضد التهاب و برای درمان تب استفاده می ­شده است. میوه تازه گیاه در التهاب ریه ­ها استفاده می ­شده است. ساپونین­ها و فلاونوئیدها خواص ضد التهاب دارند و این علت استفاده از این گیاه برای درمان التهاب است. آبمیوه یا عصاره میوه گیاه مخلوط شده با عسل یک درمان مفید برای تنفس دردناک مثل تنگی نفس است. یکی از استفاده ­های داروهای ترپنوئیدی بهبود عملکرد ریه است و حضور ترپنوئیدها در این گیاه دلیل استفاده این گیاه برای درمان­های تنفسی است.

download (75).jpgdownload (76).jpg

 

 

 

 

 

 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 13 مهر 1393برچسب:آمله, | 8:5 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

  

آب بشقابی Centella asiatica

centella-asiatica.jpg

اثر ترپنوئیدها، فلاونوئیدها و تانن­ها

این گیاه غنی از ترپنوئیدهاست، ترکیبی که نقش بسیار فعالی در معالجه زخم ایفا می­کند و در مطالعات بالینی نشان داده شده است که تقویت پوست، افزایش غلظت آنتی­ اکسیدانها در زخم­ها و بازیابی بافتهای ملتهب را از طریق افزایش جریان خون انجام می­دهد. در طب گیاهی ترپنوئیدها به طور وسیعی برای سوختگی، پسوریازیس، ممانعت از تشکیل زخم (اسکار) پس از جراحی، بهبود از اپی زیوتومی پس از زایمان نوزاد و درمان فیستولهای خارجی استفاده می­شده است.

ترپنوئید همچنین یک ترکیب فیتوشیمیایی قلب پسند است و ممکن است به همین دلیل باشد که C.asiatica در بین بیماران با فشار خون بالا و دیابتی­ها بسیار محبوب است زیرا این گیاه به کاهش فشار خون دیاستولی کمک میکند و سطح قند خون را پایین می­آورد.

به طور سنتی این گیاه به عنوان یک چای گیاهی مصرف می­شده است یا برگها به صورت تازه خورده می­شدند. وجود ترپنوئید همچنین دلیل دیگر استفاده از این گیاه به عنوان یک جوان کننده است زیرا مشخص شده است که یک درمان بسیار مفید علیه پیری و افزایش زیبایی است.

به دلیل حضور فلاونوئیدها و تانن ها از برگهای این گیاه برای درمان اسهال استفاده می شود. مطالعه ی انجام شده روی بچه­های بیمارستانی و مرکز تحقیقات اوکلند با همکاری دانشمندان در دانشگاه Heinrich Heine آلمان نشان داد که اپی کاتکین، کوئرستین و لوتئولین که نوعی از فلاونوئیدها هستند می­توانند گسترش مایعاتی که منجر به اسهال می­شود را مهار کنند.

گلیکوزیدهای قلبی که در این گیاه وجود دارد ترکیبی است که برای کمک به درمان نارسایی احتقانی قلب و آریتمی قلبی بکار می­رود. این دلیل دیگری است که چرا این گیاه به طور گسترده و در درمان سنتی استفاده می­شود. گلیکوزیدهای قلبی توسط مهار پمپ Na+/K+ کار می­کنند. این سبب افزایش در سطح یونهای سدیم در میوسیت­ها می­شود که پس از آن منجر به افزایش سطح یونهای کلسیم می­شود. این مهار مقدار یونهای کلسیم در دسترس را برای انقباض ماهیچه­های قلب افزایش می­دهد، برون ده قلب را بهبود می­دهد و اتساع قلب را کاهش می­ دهد. 

download (72).jpg


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 12 مهر 1393برچسب:آب بشقابی و خواص آن, | 12:57 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 چریش Azadirachta indica  

download (69).jpg

اثر ترپنوئیدها، ساپونین­ها، فلاونوئیدها، تانن­ها و آلکالوئیدها

برگهای این گیاه برای درمان آبله مرغان استفاده می­شوند. به این صورت که به طور مستقیم به شکل خمیری بر روی پوست مالیده می شود یا از طریق حمام کردن در آب با برگهای این گیاه انجام می­شود. از زمان باستان برگهای این گیاه برای جلوگیری از گسترش ویروس، کاهش علائم خارجی خارش و به حداقل رساندن جای زخم استفاده می ­شده است.

A.indica منبعی از ترپنوئیدهاست که نقش مهمی در درمان زخم و اسکار ایفا می­کند. عصاره­ برگهای گیاه برای درمان بیماریهای پوستی استفاده می­شود. علاوه بر این به عنوان منبعی از آفت کشها و حشره کشهاست که به دلیل حضور ترکیب فعال آزادیراکتین است.

در هند مخلوط برگهای خشک چریش با دانه­ها برای محافظت در برابر حشرات ذخیره می­شده است.

آزادیراکتین یک نوع ترپنوئید است یا به طور ویژه یک تترانورتری ترپنوئید بسیار اکسید شده است. همچنین یک حشره کش طبیعی است و اساسا به عنوان یک antifeedant عمل می­کند و disruptor رشد و دارای سمیت قابل توجه برای حشرات است. در واقع علت استفاده از این گیاه برای از بین بردن شپش سر انسان وجود آزادیراکتین است.

روغن دانه­ ها و برگهای گیاه به طور سنتی برای دیابت استفاده می­شده است که در مطالعات جانوری تایید شده است. از تحقیق بر روی موشهای آزمایشگاهی گزارش شده بود که نیاز به انسولین آنها بین 30 تا 50 درصد کاهش یافته بود. این را می­توان با حضور ترپنوئیدها توضیح داد که عوارض مرتبط با دیابت را کاهش می­دهد و سطح گلوکز خون را پایین می­آورد.

 حضور ساپونین­ها در این گیاه دلیل دیگری است که چرا برگهای این گیاه به طور سنتی برای تمیز کردن و تصفیه خون استفاده می­شدند زیرا یکی از استفاده­های دارویی ساپونین­ها پاک کننده ملایم خون است.

برگهای این گیاه همچنین آسیب­های ناشی از رادیکال­های آزاد را در بدن توسط خنثی سازی آنها، ممانعت می­کنند، که به علت حضور فلاونوئیدها در برگهای این گیاه است، زیرا فلاونوئیدها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می­کنند. همانطور که قبلا گفتیم آنتی اکسیدانها مولکولهای بسیار واکنشی و با ناپایداری بالا را که رادیکالهای آزاد نامیده می­شوند و هر روزه به سلولهای بدن انسان حمله می­کنند را خنثی می­کنند.

از زمان باستان در هند، پاکستان و بنگلادش از شاخه­های جوان گیاه به عنوان مسواک استفاده می­شده است، و روغن آن به عنوان یک خمیر دندان سنتی بسیار محبوب است. روغن دانه­ها ضد التهاب است و به معالجه التهاب لثه کمک می­کند، که می­تواند به علت حضور ساپونین و فلاونوئیدها باشد به عنوان دو ترکیبی که خواص ضد التهابی دارند. حضور آلکالوئیدها و ساپونین­ها در برگهای گیاه دلیل استفاده از برگهای این گیاه برای درمان فشار خون بالا است.

جویدن 8 تا 10 برگ چریش در اوایل صبح برای 24 روز بدن را در برابر بیماریهایی مثل دیابت و فشار خون بالا محافظت می­کند.

A.indica برای درمان اسهال خونی و دیگر اختلالات روده­ایی استفاده می­شود، حضور تانن­ها همچنین به معالجه زخم نیز کمک می­کند.

download (67).jpg


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 11 مهر 1393برچسب:چریش و خواص آن, | 21:27 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 مطالعه اجزای فیتوشیمیایی شش گیاه دارویی

توزیع تانن­ها، فلوباتانن­ها، ساپونین­ها، فلاونوئیدها، ترپنوئیدها، گلیکوزیدهای قلبی و آلکالوئیدها در شش گیاه دارویی که هر یک متعلق به خانواده ­های مختلفی هستند بررسی و مقایسه شدند.

 گیاهان استفاده شده شامل

 چریش (Azadirachta indica)، آب بشقابی (Sentella asiatica)، آمله (Emblica officinalis)، ختمی چینی (Hibiscus Rosa sinensis)، زلف شیطان (Imperata cylindrical)، گز روغنی (Moringa oleifera) هستند.  

آنالیز کیفی انجام شده روی هر گیاه نشان داد که تانن­ها، ساپونین­ها، فلاونوئیدها، ترپنوئیدها و آلکالوئیدها در همه گیاهان حضور داشتند. فلوباتانن­ها در C.asiatica و M.oliefera حضور داشته و در بقیه گیاهان وجود نداشت. 

گلیکوزیدهای قلبی در A.indica ، C.asiatica و L. cylindrical وجود داشت و در E.officinalis ،H.rosa sinensis و M.oliefera وجود نداشت. 

در ادامه به شرح هریک خواهیم پرداخت.

 

منبع:

Studies on phytochemical constituents of six Malaysian medicinal plants. Krishnaiah D.*, Devi T., Bono A. and Sarbatly R. Journal of Medicinal Plants Research Vol. 3(2), pp. 067-072, February, 2009


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 11 مهر 1393برچسب:اجزای شش گیاه دارویی, | 20:55 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 12 صفحه بعد
.: Weblog Themes By VatanSkin :.