سلول‌ها و بافت‌های خشک را ترمیم کنید

اگر فرد اخمالویی هستید یا زیاد می‌خندید حتما خط اخم‌ یا لبخندتان روی پیشانی یا اطراف لب‌ها و چشم ظاهر شده است.  برخی از ما اخم می‌کنیم، برخی به هنگام شادی چشم‌ها را به هم می‌فشریم، برخی عضلات صورت را منقبض می‌کنیم و همه اینها تاثیر زیادی در بروز چین و چروک در پوست صورت دارد.

به اعتقاد درمانگران   سنتی یکی از بهترین شیوه‌های مبارزه با بروز چین و چروک‌های ناشی از شادی و غم در زندگی استفاده از حمام‌های گیاهی است. این حمام ها با تاثیر گذاشتن بر اعصاب بدن و ریلکس کردن آنها و همین طور با آبرسانی دقیق به سلول‌های پوست کمک می‌کنند تا از میزان آسیب وارد شده به سلول‌های پوستی به مرور کم شود.

از این رو درمانگران طب سنتی حمام کردن با عصاره یا اسانس گیاهان دارویی مانند عصاره گل رز، عصاره اسطوخودوس، عصاره بادام شیرین، عصاره گل پامچال و عصاره لیمو یا روغن آواکادو را یک بار در هفته و به مدت 30 دقیقه به مراجعان خود توصیه می‌کنند. این حمام موجب ترمیم بافت‌های خشک و سلول‌های آسیب‌دیده می‌شود.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 24 آذر 1393برچسب:گیاهان و پوست, | 13:37 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 اگر پوست بینی‌تان چرب است

 پیشنهاد می‌کنیم ماسک آلوی قرمز را روی پوست‌تان تجربه کنید. استفاده از این ماسک دوبار در هفته می‌تواند به کم شدن  چربی پوست‌تان کمک کند.

روش تهیه:  برای تهیه این ماسک به آلوی قرمز و روغن بادام شیرین و گلاب تازه احتیاج دارید. با کمک این مواد می‌توانید به جنگ چربی پوست‌ صورت و پیشانی بروید. ابتدا آلوها را له کنید، می‌توانید هسته آلو را از آن در آورید و آن را با پشت قاشق له کرده و سپس آن را با روغن بادام و گلاب مخلوط کنید.

موارد مصرف:  بعد از مخلوط کردن این مواد را به مدت 20 دقیقه روی پوست‌تان قرار دهید و بعد از گذشت مدت زمان ذکر شده آن را با آب نیمه ولرم بشویید.

داشتن پوستی سالم و با نشاط تنها در گرو استفاده از کرم‌ها، لوسیون‌ها و ماسک‌های  گرانقیمت، خارجی و رنگارنگ نیست.

در طبیعت گیاهان دارویی، دانه‌های روغنی و میوه‌های متنوعی وجود دارد که تاثیر خواص درمانی و شفابخش آنها در درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و عارضه‌های پوستی نه تنها بر درمانگران طب سنتی در سراسر جهان، بلکه برای متخصصان پوست و پزشکان طب مدرن نیز آشکار شده است. به گونه‌ای که امروز بسیاری از داروسازان در طب مدرن از گیاهان دارویی، دانه‌های روغنی و مواد معدنی برای تهیه انواع کرم‌ها، لوسیون‌ها و مواد بهداشتی و آرایشی استفاده می‌کنند.


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 24 آذر 1393برچسب:گیاهان و پوست, | 13:19 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 ماساژ صورت با ماسک اسفناج

ماساژ صورت با ماسک اسفناج تاثیر زیادی در فرم‌گیری عضلات و سلامت سلول‌های پوستی دارد. این ماسک از آن جهت که با برگ‌های تازه اسفناج و شیر تازه پرچرب تهیه می‌شود علاوه بر آبرسانی به سلول‌های پوست به افزایش نشاط و شادابی آن‌ها نیز کمک می‌کند. برای تهیه این ماسک کافی است ۳ عدد برگ اسفناج را در نصف لیوان شیر جوشیده و داغ بریزید و آن را به‌مدت ۳ تا ۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید. این کار موجب می‌شود برگ‌ها نرم و لطیف شوند سپس برگ‌ها را به وسیله صافی از شیر جدا کرده و پس از سرد شدن روی صورت خود خمیر کنید. اجازه دهید این برگ‌ها به‌مدت ۲۰ دقیقه روی صورتتان بماند. در این مدت می‌توانید خیلی آرام عضلات صورتتان را ماساژ دهید. پس از پایان این مدت با کمک شیری که از تهیه ماسک باقی مانده صورتتان را بشویید و اجازه دهید تا مدتی این شیر روی صورتتان باقی بماند. سپس صورتتان را با آب خنک بشویید.

 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 21 آذر 1393برچسب:گیاهان و پوست, | 11:55 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 با عصاره رازیانه جوان شوید

عصاره رازیانه اگر چه به‌صورت صنعتی در عطاری‌ها و داروخانه‌های گیاهی وجود دارد اما شما در منزل نیز می‌توانید آن را تهیه کنید. تنها کافی است گیاه خشک شده رازیانه را از عطاری‌ها خریداری کنید و ۳ قاشق غذاخوری از آن را با ۲ لیوان آب جوش، دم کنید. پس از آن‌که آب به جوش آمد و یک لیوان از آب این مخلوط باقی ماند حرارت را خاموش کرده و این مخلوط را از صافی بگذرانید. سپس اجازه دهید که عصاره به‌دست آمده از رازیانه خنک شود. پارچه‌ای نخی و سفید رنگ بردارید و آن را با عصاره خیس کرده و روی صورت خود بکشید. ۲۰دقیقه دراز بکشید و هر‌گاه لازم شد عصاره رازیانه را روی پارچه اسپری کنید. عصاره رازیانه کمک می‌کند پوستی جوان و با نشاط و بدون چروک داشته باشید.

 

لوسیون گل ختمی و درمان خشکی پوست

خشکی پوست نیز از جمله عواملی است که به بروز چین و چروک در سطح پوست منجر می‌شود. هر چقدر میزان رطوبت پوست کمتر و میزان خشکی آن بیشتر باشد، چین و چروک‌های ریز و عمیق تری در پوست نمایان می‌شود. برای پیشگیری از بروز این چین و چروک‌ها بهترین راه استفاده روزانه از لوسیون گل و برگ ختمی است. برای تهیه این لوسیون کافی است ۳۰ گرم از برگ و گل ختمی خشک شده را در ۲ لیوان آب بجوشانید و آن را صاف کنید. این جوشانده را پس از سرد شدن هر شب بعد از پاک کردن کرم‌ها و مواد آرایشی از صورتتان روی پوستتان بزنید. این لوسیون علاوه‌بر آبرسانی به سطح پوست مانع از بروز چین و چروک درصورت می‌شود. شما می‌توانید این لوسیون را تا صبح روی پوست صورت و گردن خود حفظ کنید.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 19 آذر 1393برچسب:گیاهان و پوست, | 18:57 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 خوشبختانه امروزه مردم در سراسر جهان به فواید و خواص گیاهان و مواد طبیعی در بهبود اختلالات و بیماری‌های پوستی پی‌برده‌اند و تلاش دارند که به مرور، مواد طبیعی را همچون گذشته جایگزین مواد شیمیایی و انواع کرم‌ها و لوسیون‌های شیمیایی کنند.

این انتخاب موجب شده تا امروزه بسیاری از کارخانه‌ها و تولیدکننده‌های محصولات بهداشتی و آرایشی در سراسر جهان از این موضوع استقبال کنند و بسیاری از محصولات خود را با منشا گیاهی و طبیعی به بازار فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی ارائه کنند. با تهیه این ماسک‌های گیاهی در منزل می‌توانید با خیال راحت از ساده‌ترین خوراکی‌هایی که در دسترس دارید برای پیشگیری از پیری زودرس و بروز چین و چروک صورت کمک بگیرید.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 19 آذر 1393برچسب:گیاهان و پوست, | 18:36 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 به لیمو

Lippiacitriodora  Aloysiacitriodora
    
Lemon ­verbena
 

 

 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 11 آذر 1393برچسب:به لیمو, | 18:51 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 زرشك   Barberry 

نام علمی    Berberis

خانواده Berberidaceae

زرشك درختچه اي است داراي ساقه اي خاردار كه ارتفاع آن تا 4 متر نيز ميرسد. چوب اين درخت قهو ه اي، قرمز و يا زردرنگ مي باشد. برگهاي آن بيضي شكل با دندانه هاي اره اي و گلهاي آن خوشه اي و زردرنگ است. شاخه هاي زرشك تيغ زيادي دارد. ميوه زرشك قرمز رنگ، گوشتي،  بيضوي شكل و داراي طعمي ترش است. قسمت مورد استفاده اين گياه ريشه، پوست ریشه و ساقه ، برگ، گل و ميوه آن است .

 

 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 7 آذر 1393برچسب:زرشک, | 9:41 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 آنغوزه ‌Ferula assa- foetida

گياهي است علفي و بزرگ كه داراي ريشه‌ راست، گوشتدار و نسبتا ضخيم و ساقه‌اي قوي، خشن، فيبري و با ظاهري مشخص از خانواده چتریان كه در پنج سال اول منحصراً داراي تعدادی برگ واقع بر روي سطح زمين مي‌گردد. به تدريج از بين برگ‌هاي آن (كه معمولاً ظاهري غبارآلود دارند)، ساقه‌اي راست،‌ تقريباً استوانه‌اي و گوشتدار خارج مي‌شود كه ارتفاع ي متجاوز از 2 تا 5/2 متر پيدا نموده، در انتها به مجموعه‌اي از گل‌هاي زردرنگ و مجتمع به صورت گل‌آذين چتر مركب ختم مي‌شود این گیاه منوکارپیک است یعنی در طول عمر خود یکبار به گل و بذر می نشیند به عبارتی در آخرین سال عمر خود گل و بذر داده و بعد از بین میرود.

خواص: آنغوزه قاعده آور، دافع كرم و ضد تشنج مي‌باشد. همچنين در موارد زير نيز از آن استفاده درماني به عمل مي‌آيد: بيماري‌هاي دستگاه تنفسي (با منشاء عصبي) - اسپاسم دستگاه هاضمه و حنجره - آسم - يبوست (به خصوص در افراد مسن) 

دی سولفیدهایی که در صمغ این گیاه است در بدن انسان باز شده و با پروتئین ها پیوند دی سولفیدی جدید ایجاد می کند که این مکانیسم سبب ایجاد تغییر در میزان فعالیت آنزیم ها و گیرنده ها می شود، وجود چنین اثری در گیاه آنغوزه می تواند دلیل طیف وسیع درمانی در این گیاه را توجیه کند.

محل رويش: در 65 كيلومتري جهرم – كرمان – خراسان - بلوچستان


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 7 آذر 1393برچسب:آنغوزه, | 9:13 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 یکی از انواع سردردها، سردرد میگرنی و کلاهخودی است در این حالت سردرد از نوع میگرن‌ که درد از شقیقه سر آغاز می شود بهتر است برای درمان آن مقداری عسل را با یک لیوان آب جوش مخلوط و کمی آب لیموترش در آن ریخته، یکبار صبح و یک بار شب قبل از خواب میل شود.

اگر سردرد ناشی از کم خونی باشد همان عسل را با آب جوش شربت کرده و بدون آب لیمو ترش مصرف شود.

نوع دیگر سردرد سینوزیتی است و افرادی که دچار سردرد ناشی از سینوزیت شده‌اند و درد آن برایشان مشکل‌ساز شده از سیستم تخلیه بخور و مخلوطی از روغن بنفشه یا بنفشه بادام هر شب قبل از خواب استفاده کنند.

نوشیدن رقیق چای باعث کاهش سردرد در مدتی که دچار درد شده‌اند، می شود و کم‌کم باید مقدار مصرف چای را کم کنند تا در زمانی که چای نمی‌نوشند دچار سردرد نشوند.

همچنین یکی دیگر از دلایل سردرد افت قندخون است که به همین دلیل افرادی که مستعد این حالت هستند در مصرف وعده های غذایی خود دقت کنند.


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 6 آذر 1393برچسب:سردردها, | 21:35 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |

 محققان اصفهانی نخستین بار موفق به تولید و کشت رقم جدید مرزه سازگار با تنش های خشکی و سرمازدگی شدند.

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از واحد مرکزی خبر، مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان گفت: باتحقیقات و آزمایش برروی 2 گونه مرزه خوزستانی و بختیاری وسهندی دراین مرکز پس از چهار سال کارشناسان موفق به تولید مرزه ای جدید سازگار با گرماو سرمای شدید شدند. دکتر شهابی بابیان اینکه طرح تولید رقم جدید مرزه در کرت های آزمایشی به مساحت 15 تا 20 مترمربع در ایستگاه تحقیقاتی یزد آباد در دستگرد اصفهان اجرا شد .وی افزود:این طرح با هزینه 100 میلیون ریال وبااستفاده از تکثیر بذر ارقام خوزستانی ،سهندی و بختیاری فراهم شده است اجرا شده است. آقای دوازه امامی مجری این طرح تحقیقاتی با تاکید بر اینکه گونه های خوزستانی و بختیاری مرزه دارویی هستند گفت:این نوع مرزه ها خاصیت آنتی اکسیدان، میکروب کش و دارویی دارند. عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان گفت : این گیاه سازگار باشرایط اقلیمی استان اصفهان به صورت دائم قابل کشت و محصولش برای توسعه فضای سبز هم کاربرد دارد.


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 6 آذر 1393برچسب:تولید و کشت رقم جدید مرزه سازگار با تنش های خشکی و سرما, | 21:22 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.