زنجبیل

 این گیاه یک گیاه دائمی با ریزوم زیرزمینی پنجه ای می باشد که از آن ساقه هایی تا 5/1 متر ارتفاع خارج می شوند. برگ ها کشیده و سر نیزه ای غلافی با 30-5 سانتی متر طول و 20-8 میلی متر عرض هستند که سطح صاف و رنگ سبز کم رنگ دارند و به صورت متناوب قرار گرفته اند. ساقه های گلدار از ساقه های برگ دار کوتاه ترند و دارای تعداد گل های اندکی هستند که هر گل توسط یک براکت (گریبان) نازک احاطه شده است. گلها در زاویه براکت های بزرگ زرد متمایل به سبز قرار گرفته اند و در انتهای ساقه گل دار به صورت بهم فشرده در یک گل آذین خوشه ای بیضوی – مستطیلی قرار گرفته اند. هر گل یک کاسه گل لوله ای شکل فوقانی دارد که از یک طرف به سمت پایین شکاف خورده است، جام گل نارنجی زرد متشکل از یک لوله که از بالا به سه لوب کشیده مستطیلی بدون نوک تقسیم می شود، 6 پرچم در دو ردیف که ردیف خارجی دارای سه پرچم بهم چسبیده در دهانه جام گل هستند که دو تای خلفی کوچک، شاخی شکل و یکی قدامی گلبرگی شکل، ارغوانی و متشکل از سه لوب گرد است، تخمدان سه برچه ای تحتانی همراه با کلاله پرزی و میوه به صورت کپسول همراه با دانه های کوچک می باشد.

 انتشار جغرافیایی

گیاه زنجبیل احتمالاً بومی آسیای جنوب شرقی می باشد و در مناطق استوایی هر دو نیمکره غربی و شرقی کاشته شده است. زنجبیل به منظور اهداف تجاری در آفریقا، چین، هندوستان و جامائیکا کشت می شود. هندوستان بزرگترین تولید کننده زنجبیل در دنیا می باشد.

اندام مورد کاربرد گیاه:

ریزوم گیاه که حاوی ۴-۱% اسانس است و مهم ترین مواد تشکیل دهنده اسانس آن زینجیبرن، کورکومن و بتابیزابولن می باشند. از ترکیبات مهم دیگر این گیاه می توان جینجرول و شوگااُل را نام برد.ریزوم ها دارای بوی معطر کاملاً مشخص و طعم تند هستند که رنگ آنها در قسمت داخلی ریزوم زرد کم رنگ تا قهوه ای می باشد.

این ریشه عامل درمان بسیاری از سرفه های طبیعی، سرماخوردگی و حالت تهوع است.

فواید چای زنجبیل:

- گرمای بدن در افراد سرد مزاج

- افزایش تعریق جهت از بین بردن تب

- تسکین جراحت گلو

- کاهش حالت تهوع

 

 

 

منابع:

     http://knowtechphar.com

     http://mahdivazirian.persianblog.ir

 Standard of ASEAN herbal medicine, Vol. I. Jakarta, ASEAN Countries, 1993

 Textbook of pharmacognosy, Youngken HW. Philadelphia, Blakiston, 1950

 Chinese herbs, their botany, chemistry and pharmacodynamics. Keys JD, Rutland, VT, CE Tuttle, 1976 

 The Japanese pharmacopoeia XIII. Tokyo, Ministry of Health and Welfare, 1996

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 1 مهر 1393برچسب:زنجبیل, چای زنجبیل, | 8:5 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.